جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازاریابی در مقابل ارتباطات یکپارچه بازاریابی (IMC)

ارتباطات یکپارچه بازاریابی یک فرآیند استراتژیک برای برنامه‌ریزی، توسعه، اجرا و ارزیابی برنامه‌های ارتباطی برای مخاطبان خارجی و داخلی به منظور افزایش ارزش و محبوبیت برند در طولانی‌مدت است. از جمله ابزارهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه می‌توان به فروش شخصی، روابط عمومی، رسانه‌های اجتماعی و… اشاره نمود. مزایای  IMC شامل ایجاد مزیت رقابتی بین تولیدکنندگان و شرکت‌ها، تقویت و تثبیت جایگاه برند و… است. برای آشنایی بیشتر با موضوع ارتباطات یکپارچه بازاریابی و ابزارهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه تا انتهای این مطلب از وب‌سایت ناصرحجتی با ما باشید.

آشنایی با معنا و مفهوم مارکتینگ (بازاریابی)

بازاریابی به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که یک شرکت برای ترویج خرید یا فروش محصولات یا خدمات خود انجام می‌دهد. بازاریابی شامل تبلیغات است و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد که محصولات و خدمات را به مصرف‌کنندگان، سایر مشاغل و سازمان‌ها بفروشند. هدف بازاریابی یک هدف مشخص و قابل اندازه‌گیری است که به شما کمک می‌کند تا به اهداف تجاری گسترده‌تر خود دست یابید. این می‌تواند هر چیزی از تولید با کیفیت بالا و افزایش شناخت و شهرت برند گرفته تا افزایش ارزش مشتری و بهبود نرخ ارجاع شما باشد. کمپین بدون هدف مشخص اساسا هدر دادن پول است.

بازاریابی با تبلیغات و فروش همپوشانی زیادی دارد و در تمام مراحل کسب‌وکار از شروع تا پایان وجود دارد و ارتباطات یکپارچه بازاریابی نقشی کمک‌کننده و مهم در نیل به این هدف دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. بازاریابی به هر اقدامی گفته می‌شود که شرکت برای جذب مخاطب به محصول یا خدمات شرکت از طریق پیام‌رسانی با کیفیت بالا انجام می‌دهد. در نهایت ارائه ارزش مستقل برای مشتریان بالقوه و مصرف‌کنندگان از طریق محتوا، با هدف بلندمدت نشان دادن ارزش محصول، تقویت وفاداری به برند و در نهایت افزایش فروش است؛ اگر به تازگی بازاریابی را شروع کرده‌اید، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی
  • تبلیغات آنلاین
  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)
  • با اهداف خود شروع کنید.
  • مخاطب هدف خود را بشناسید.

ارتباطات یکپارچه بازاریابی یاIntegrated Marketing Communications  که مخفف آن IMC است، توسط انجمن بازاریابی آمریکا این گونه تعریف می‌شود: فرایند برنامه‌ریزی طراحی شده برای اطمینان از اینکه تمام تماس‌های برند دریافتی توسط یک مشتری یا مشتری بالقوه برای یک محصول، خدمات یا سازمان، مربوط به آن شخص و در طول زمان برقرار و استوار است.

بیشتر بخوانید: ابزارها و الگوهای کمپین که باعث جذب مشتری بیشتری می‌شوند

ارتباطات یکپارچه بازاریابی (IMC)

ارتباطات یکپارچه بازاریابی (IMC)

عمل ارتباط حرفه‌ای نه‌تنها به دلیل پیشرفت فناوری، توسعه رسانه‌های اجتماعی و نیاز به ارتباط با مخاطبان جهانی، بلکه به این دلیل که «ارتباط» برای مخاطبان مختلف معنای متفاوتی دارد، بسیار پیچیده شده است. علاوه بر این، اغلب در مورد نقش‌ها و مسئولیت‌های ارتباطی معاصر سردرگمی وجود دارد. در نتیجه این موضوع برای ارتباط‌گیران، مشتریان و مخاطبان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد که درک روشنی از نقش‌های ارتباطی و نحوه عملکرد آن‌ها به دست آورند. مفهوم ارتباطات بازاریابی یکپارچه در دهه 1980 معرفی شد و از آن زمان تاکنون نحوه تعامل و انجام تجارت بین ارتباط گران و بازاریابان را تغییر داده است.

به طور خلاصه، ارتباطات یکپارچه بازاریابی شامل گرد هم آوردن انواع ابزارهای ارتباطی مختلف برای ارائه یک پیام مشترک و ایجاد تأثیر مطلوب بر ادراک و رفتار مشتریان است. برای نشان دادن این موضوع در عمل، نایک را به‌عنوان‌مثال در نظر بگیرید. شما می‌توانید فورا تبلیغات نایک را به دلیل لحن، تصاویر و پیام‌های ثابت آن تشخیص دهید، خواه در خارج از خانه، تلویزیون یا وب‌سایت شرکت باشد. حتی تجربه در فروشگاه بدون تغییر باقی می‌ماند. ارتباطات یکپارچه بازاریابی یکی از برترین تکنیک ‌های بهبود کسب‌وکار است.

ارتباطات یکپارچه بازاریابی یک فرآیند استراتژیک است که برای برنامه‌ریزی، توسعه، اجرا و ارزیابی برنامه‌های ارتباطی هماهنگ، قابل اندازه‌گیری و متقاعدکننده برند برای مخاطبان خارجی و داخلی مرتبط هدفمند به منظور ایجاد ارزش و ماندگاری بلندمدت برند استفاده می‌شود. از نظر اولون ون دایک – هیلد براند استراتژی‌های IMC در بازاریابی شامل 6 گام زیر است:

1: اهداف خود را مشخص کنید.

2: مخاطبان خود را بشناسید.

3: کانال‌های خود را هوشمندانه انتخاب کنید.

4: یک پیام یکپارچه بسازید.

5: یک برنامه محتوا ایجاد کنید.

6: نظارت، تجزیه و تحلیل و تطبیق.

ابزارهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه

ابزارهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه

پنج جزء اصلی ارتباطات یکپارچه بازاریابی عبارت‌اند از: تبلیغات، فروش شخصی، تبلیغات فروش، بازاریابی مستقیم و روابط عمومی. ابزارهای تبلیغاتی زمانی موثر هستند که با هم کار کنند و نه به تنهایی. استراتژی پشت IMC ایجاد یک تجربه یکپارچه برای مشتریان است. برای سازمان‌ها ضروری است که برند خود را نه تنها برای کاربران نهایی تبلیغ کنند؛ بلکه باید با رقبا برای ماندن در بازار در طولانی مدت رقابت کنند. تبلیغات فقط شامل ایجاد آگاهی در بین مردم در مورد محصول نیست؛ بلکه شامل گسترش دانش در مورد آن نیز می‌شود. از دیگر ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی، بازاریابی موبایلی و یا از طریق رسانه‌های اجتماعی و حمایت‌های مالی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف کمپین شما خواهد داشت.

 1. تبلیغات

تبلیغات به‌عنوان یکی از ابزارهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه نوعی ارتباط غیرشخصی و پولی است. این یکی از مؤثرترین اشکال ارتباطی است که در آن به یکباره و در مدت زمان کوتاهی به مخاطبان انبوه می‌رسد. این موضوع نه تنها فروش را افزایش می‌دهد؛ بلکه باعث ایجاد آگاهی در بین مصرف‌کنندگان می‌شود. بازاریابان باید اطمینان حاصل کنند که پیام درست باید به شیوه‌ای درست به مصرف‌کنندگان ارائه شود. رسانه‌های مختلف مورداستفاده برای تبلیغات عبارت‌اند از: رسانه‌های چاپی، رادیو، بیلبوردها، تلویزیون و غیره.

2. ارتباطات یکپارچه بازاریابی؛ فروش شخصی

فروش شخصی که از ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی است شامل تعامل چهره به چهره با کاربران نهایی با انگیزه تبلیغ محصول و متقاعد کردن خریدار برای خرید محصول است. این موثرترین ابزار در IMC است؛ زیرا یک فروشنده به طور مستقیم با خریدار ارتباط برقرار می‌کند، مشکلات آن‌ها را در محل حل می‌کند، به‌صورت بداهه بر اساس نیاز خریدار پیش‌بینی می‌کند و بر ایجاد یک رابطه طولانی مدت با کاربران نهایی تمرکز می‌کند.

3. بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم قدیمی‌ترین شکل ارتباطات یکپارچه بازاریابی است که در آن سازمان‌ها مستقیما از طریق ایمیل، تلفن، فکس، پیام‌های متنی، کاتالوگ، بروشور و نامه‌های تبلیغاتی با کاربران نهایی ارتباط برقرار می‌کنند. امروزه مردم بیشتر به‌صورت آنلاین خرید می‌کنند؛ بنابراین بازاریابان با ارسال کاتالوگ‌ها و سایر مطالب بازاریابی به مصرف‌کنندگان در فرآیند خرید کمک می‌کنند که این موضوع فرآیند را برای مصرف‌کنندگان آسان‌تر می‌کند.

بازاریابی از طریق موبایل

4. بازاریابی از طریق موبایل

یکی دیگر از ابزارهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه بازاریابی موبایلی است که  شامل برقراری ارتباط با مشتریان از طریق تلفن همراه از طریق ارسال پیام متنی برای آن‌ها است. این راه ارزان‌ترین وسیله سنتی برای تبلیغ است.

5. بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی یکی از قدرتمندترین رسانه‌هایی است که در آن تبلیغ برند یا کسب‌وکار از طریق کانال رسانه‌های اجتماعی قابل انجام است. این راه یکی از روش‌های تبلیغاتی کم هزینه است که در آن تعداد زیادی از کاربران به طور همزمان هدف قرار می‌گیرند.

6. روابط عمومی

روابط عمومی مدیریت روابط بین یک سازمان و مردم است. این نوع ارتباط در بین ارتباطات یکپارچه بازاریابی، یک ارتباط دو طرفه است که در آن مردم بازخورد خود را با سازمان به اشتراک می‌گذارند. روابط عمومی برای ایجاد حسن نیت در بازار و ارائه محصول شرکت به‌صورت مثبت انجام می‌شود. تبلیغات را می‌توان از طریق بیانیه‌های مطبوعاتی، حضورهای عمومی، حمایت مالی رویدادها، اخبار و غیره انجام داد.

مزایای IMC

مزایای IMC

کمپین‌های ارتباطات یکپارچه بازاریابی امکان تقویت برند را فراهم می‌کنند، به شرکت‌ها مزیت رقابتی می‌دهد، مقرون‌به‌صرفه است و منجر به گسترش دامنه دسترسی شرکت‌ها می‌شود. برای آگاهی بیشتر شاید بد نباشد که درباره مزایای کمپین‌های IMC و شرکت‌های بزرگی که از آن‌ها استفاده کرده‌اند؛ مانند آمازون، کوکاکولا، نایک، فورد و اپل بیشتر بیاموزید. کوکاکولا یکی از شناخته شده‌ترین برندهای جهان است و موفقیت آن تا حدی به دلیل استفاده موثر از IMC است. داشتن استراتژی IMC تفاوت بین تبلیغات هدفمند و خوش شانس بودن است. یک IMC موثر یک پیام اصلی را ترسیم می‌کند، مزیت رقابتی شما را برجسته می‌کند، به ایجاد بازار هدف مناسب می‌پردازد و پیام را متناسب با کانال‌های رسانه‌ای حمایت‌کننده تنظیم می‌کند.

ارتباطات یکپارچه بازاریابی معایبی نیز می‌تواند داشته باشد که شامل موارد زیر است:

  • هزینه‌بر بودن
  • چالش برانگیز برای دستیابی به مخاطبان ملی/بین‌المللی
  • اضافه بار اطلاعات
  • مدیریت محتوا
  • اندازه‌گیری ROI می‌تواند دشوار باشد.
  • برای همه مشاغل مناسب نیست.

جمع‌بندی

عدم وجود ارتباطات یکپارچه بازاریابی موجب می‌شود که جایگاه برند شما در بازار تثبیت نشود و احتمال کمتری برای ایجاد اعتماد و اطمینان در مصرف‌کننده وجود خواهد داشت. ابزارهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه مانند رسانه‌های اجتماعی یکی از قدرتمندترین ابزارها برای پیشبرد این هدف هستند که راهی کم‌هزینه به شمار می‌آیند. مزایای  IMC بهبود بهره‌وری، دسترسی به مخاطبان بیشتر، مقرون‌به‌صرفه بودن، ایجاد اعتماد و… است. بسته به ماهیت کسب‌وکار ارتباطات یکپارچه بازاریابی می‌تواند با نتیجه‌ای هیجان‌انگیز همراه باشد.

علی ناصرحجتی از بهترین مشاوران در حوزه کسب‌وکار و مارکتینگ است که با ارائه دقیق‌ترین و کارآمدترین مشاوره‌ها در زمینه مارکتینگ، دیجیتال برندینگ، عارضه‌یابی سازمانی و… یک مرجع معتبر و قابل اطمینان به شمار می‌آید. جهت کسب اطلاعات تکمیلی یا دریافت مشاوره حتما به صفحه تماس با من سر بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا