جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تکامل طراحی اپلیکیشن تلفن همراه

تکامل طراحی اپلیکیشن تلفن همراه

امروزه باتوجه‌به پیشرفت تکنولوژی تلفن‌های همراه روزبه‌روز در حال پیشرفت است و اپلیکیشن‌های جدیدی برای تلفن همراه ساخته می‌شود. نرم‌افزار بخشی از تلفن همراه است که از طریق آن می‌توان سیستم هوشمند گوشی را بر روی آن راه انداخت. اپلیکیشن‌های مختلفی برای تلفن همراه وجود دارد که می‌توانید باتوجه‌به نیازهای خود آن‌ها را طراحی کنید. زبان‌های مختلفی نیز برای طراحی اپلیکیشن تلفن همراه وجود دارد.

باتوجه‌به اینکه بسیاری از کارها دارند به سمت دورکاری و فضای کار آنلاین می‌روند، اهمیت طراحی اپلیکیشن در موبایل افزایش‌یافته است. در این مقاله از وب‌سایت دکتر علی ناصرحجتی با ما همراه باشید تا با فرایند طراحی اپلیکیشن برای موبایل بیشتر آشنا شویم.

اپلیکیشن چیست؟

اپلیکیشن یا Application که به طور مختصر به آن App هم می‌گویند، نرم‌افزاری است که از طریق آن می‌توان کارهای بسیاری در تلفن همراه انجام داد. بسیاری از اپلیکیشن‌های تلفن همراه به‌راحتی در دسترس هستند و به‌صورت رایگان می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. اپلیکیشن‌ها ساختار اصلی تلفن همراه را تشکیل می‌دهند به همین دلیل طراحی اپلیکیشن تلفن همراه دارای اهمیت بسیاری است. با ورود آیفون و اندروید به صنعت دیجیتال اپلیکیشن‌ها تبدیل به خط‌مشی اصلی در تلفن همراه شدند.

اپلیکیشن‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا آگاهی از برند افزایش پیدا کند و تعامل مشتری با برند شما بیشتر شود و آن‌ها تبدیل به مشتریانی وفادار شوند. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا نتایج مناسبی را کسب و کنید و سریع‌تر پیشرفت کنید. همچنین راهکارهای موثر برای بهبود تجربه مشتری در اپلیکیشن‌های موبایل وجود دارد.

طراحی اپلیکیشن تلفن همراه

طراحی اپلیکیشن تلفن همراه

اپلیکیشن‌های تلفن همراه دارای تنوع بسیار زیادی هستند که باتوجه‌به کاربرد آن‌ها ممکن است فرایند طراحی اپلیکیشن برای موبایل تغییراتی داشته باشد. برخی ممکن است فکر کنند که فرایند طراحی یک اپلیکیشن بسیار پیچیده و سخت است. آگاهی نسبت به برخی از مراحل طراحی اپلیکیشن تلفن همراه می‌تواند به شما کمک کند تا این مسیر را راحت‌تر و بهتر طی کنید. برخی از مراحل طراحی اپلیکیشن تلفن همراه به‌صورت زیر است.

1. استراتژی

اولین مرحله در طراحی اپلیکیشن برای تلفن همراه این است که یک استراتژی خوب برای تکامل ایده‌های خود به وجود بیاورید و با آن استراتژی مسیر خود را طی کنید. این استراتژی را می‌توانید در بخش‌های قابل‌توجهی در شرکت خود قرار دهید. نمی‌توان از یک استراتژی خاص برای تمامی اپلیکیشن‌ها استفاده کرد؛ زیرا هر اپلیکیشن هدف خاصی را زیر نظر دارد و کاربردهای متفاوتی نیز دارد. در مرحله طراحی استراتژی برای کسب‌وکار خود باید به نکات زیر توجه کنید:

  • شناسایی مخاطبین هدف
  • تحقیق در مورد رقبا و رقابت موجود در بازار
  • اهداف خود و برنامه را مشخص کنید.
  • بستری مناسب برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید.

درصورتی‌که می‌خواهید برای کسب‌وکار خود اپلیکیشنی را طراحی کنید باید چهار مرحله را پشت سر بگذارید.

1. استراتژی کسب و کار خود را درک کنید

 استراتژی کلی کسب‌وکار باید اساس طراحی اپلیکیشن موبایل شما را تشکیل دهد و شما باید به‌خوبی بتوانید آن را درک کنید. عدم هماهنگی بین استراتژی کسب‌وکار و اپلیکیشن ممکن است باعث نابود شما شود. طراحی اپلیکیشن تلفن همراه باتوجه‌به استراتژی‌های کلی شرکت یا کمپانی می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد از جمله:

استراتژی برنامه موبایل تجاری

2. استراتژی برنامه موبایل تجاری

داشتن یک استراتژی مناسب برای طراحی اپلیکیشن تلفن همراه به موفقیت اپلیکیشن و به‌طورکلی بازاریابی و کل مجموعه کمک بسیاری می‌کند. استراتژی اپلیکیشن  باید مشخص، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، مرتبط و به‌موقع باشد. در این مرحله باید یک نقشه راه مناسب برای خود ایجاد کنید. نقشه راه تیم شما را در مسیر خود نگه می‌دارد و به ذی‌نفعان کمک می‌کند تا استراتژی برنامه را پیگیری کنند. همچنین باید بودجه خود را تعیین کنید. تخصیص بودجه شامل سرمایه، هزینه عملیاتی، منابع انسانی و تخصیص سایر منابع می‌شود.

3. تعریف استراتژی برنامه

در این مرحله از فرایند طراحی اپلیکیشن برای موبایل، باید موارد استفاده واضح  بر اساس سفر مشتری را تعریف کنید. این امر با استفاده از تعریف واضحی از استراتژی اتفاق می‌افتد. در این بخش باید مخاطبین هدف خود را معرفی کنید و بشناسید و باتوجه‌به نیازهای آن‌ها طراحی اپلیکیشن تلفن همراه را انجام دهید. همچنین باید شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI را مشخص کنید؛ زیرا اهمیت طراحی اپلیکیشن در موبایل با این موارد افزایش می‌یابد. باید بتوانید به این سؤال پاسخ دهید که این اپلیکیشن چه ارزشی برای کسب‌وکار شما دارد.

4. استراتژی پیاده سازی مدیریت محصول خود را تعریف کنید

زمانی که استراتژی طراحی اپلیکیشن تلفن همراه کامل شد و زمان اجرای آن فرارسید، ما به این مرحله می‌رسیم. استراتژی پیاده‌سازی مدیریت محصول با تعریف حداقل محصول قابل‌دوام آغاز می‌شود. باید بتوانید ویژگی‌های موردنظرتان را در بخش مدیریت اولویت‌بندی کنید و باتوجه‌به آن‌ها امور خود را پیش ببرید. با فهرست‌کردن تمام ویژگی‌های ممکن برای اپلیکیشن، حداقل محصول قابل‌اجرا را برای خود تعریف کنید.

باید ابزارهای موردنیاز برای توسعه، آزمایش و نگهداری را به‌خوبی بشناسید. برخی از ابزارهایی که ممکن است در ادامه این مسیر به شما کمک کنند به‌صورت زیر است:

  • ابزار مناسب برای مستندسازی و ردیابی: نرم‌افزار جیرا، TicketNow
  • ابزار مناسب برای تجزیه‌وتحلیل و عملکرد: گوگل آنالیتیکس، Site Catalyst، Omniture
  • ابزار مناسب برای عملکرد برنامه: اسپلانک، پلاگین، AppDynamics
 تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی

2. تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی

تجزیه‌وتحلیل برنامه‌ریزی در طراحی اپلیکیشن تلفن همراه باید با تعریف موارد استفاده و شناخت نیازها آغاز شود. در این مرحله از فرایند طراحی اپلیکیشن برای موبایل است که پروژه شما تبدیل به یک پروژه واقعی می‌شود. همچنین در این مرحله از طراحی باید کارها و نیازهای خود را اولویت‌بندی کنید. ابتدا باید حداقل محصول مناسب یا MVP مشخص کرده و آن را در اولویت خود قرار دهید. همچنین باید مشخص کنید که در مسیر خود به چه مهارت‌هایی نیاز دارید.

3. طراحی اپلیکیشن تلفن همراه؛ طراحی UI / UX

هدف از طراحی UI / UX این است که تجربه‌ای درست و مناسب را برای مخاطبان ارائه دهد. در طی فرایند طراحی اپلیکیشن برای موبایل باید به این نکته شود که ظاهری زیبا داشته باشد و بتواند تعامل خوبی با مخاطبین داشته باشد.

  • معماری اطلاعات و گردش كار: در اولین مرحله باید داده‌هایی که می‌خواهید به مخاطبین نشان دهید را مشخص کنید. نمودارهای گردش كار به کسب‌وکارها در شناسایی هر تعامل احتمالی مخاطب با برنامه کمک می‌کند.
  • Wireframes: Wireframes طرح‌بندی مفهومی اپلیکیشن است که به‌صورت دیجیتالی آماده می‌شود. این نمونه‌ها به‌نوعی ماکت باکیفیت پایین هستند که ظاهر اولیه اپلیکیشن را نشان می‌دهد و در طراحی اپلیکیشن تلفن همراه به ما کمک می‌کند. با استفاده از این کار می‌توان یک طراحی زیباتر داشت و توجه مخاطبین را بیشتر به خود جلب کرد. همچنین Wireframes روشی سریع و مقرون‌به‌صرفه برای طراحی پوسته‌های برنامه است.
  • Mockups: در این مرحله طرحی با کیفیت بالا از اپلیکیشن را ارائه می‌دهید. در این مرحله از فرایند طراحی اپلیکیشن برای موبایل باید منتظر تغییرات بیشتری باشید و باید تلاش کنید در این مرحله از طراحی اپلیکیشن تلفن همراه، ظاهر اپلیکیشن شما بسیار مناسب و زیبا باشد.
  • ارائه نمونه اولیه: در این مرحله باید نمونه اولیه خود را ارائه دهید و تجربه مخاطبین را در استفاده از این نرم‌افزار پیش‌بینی کنید. این مرحله ممکن است کمی زمان بر باشد؛ ولی سعی نکنید عجله کنید؛ بلکه تلاش کنید که برنامه‌ای با بهترین امکانات را طراحی کنید.

4. توسعه اپلیکیشن

در این مرحله از طراحی اپلیکیشن تلفن همراه باید به فکر توسعه برنامه خود بیفتید. برنامه‌ریزی همچنان در این مرحله دارای اهمیت بسیاری است. قبل از اینکه برنامه‌نویسی را برای توسعه برنامه شروع کنید، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • معماری فنی را برای اپلیکیشن خود تعریف کنید.
  • نقاط عطف توسعه خود را مشخص کنید.
  • پشته فناوری مناسبی را انتخاب کنید.
پشته فناوری در فرایند طراحی اپلیکیشن برای موبایل

پشته فناوری در فرایند طراحی اپلیکیشن برای موبایل

هر پروژه معمول برای طراحی اپلیکیشن تلفن همراه از سه بخش انتگرال تشکیل شده است که به‌صورت زیر هستند:

  • Back-End / Server: در این بخش به پایگاه‌های داده و اشیا سمت سرور كه برای پشتیبانی از عملکردهای برنامه تلفن همراه موردنیاز است، پرداخته می‌شود.
  • API: این واژه مخفف Application Programming Interface است. از این مورد برای برقراری ارتباط بین اپلیکیشن و سرور و پایگاه‌داده اپلیکیشن شما در back-end استفاده می‌شود.
  • Front-End: این بخش شامل برنامه‌ای است که مخاطبین نهایی از آن استفاده می‌کنند. اهمیت طراحی اپلیکیشن در موبایل در این بخش بسیار زیاد است و می‌توان از هر پایگاه ‌داده‌ای در این بخش، برای back-end استفاده کرد.

5. تست کردن

در این مرحله از طراحی اپلیکیشن تلفن همراه باید آزمایش تضمین کیفیت کامل یا QA انجام شود و  اپلیکیشن را برای مخاطبین پایدار، قابل‌استفاده و ایمن کرد. مزایا و معایب اپلیکیشن های موبایل را در این مرحله می‌توان مشخص کرد. باتوجه‌به اهمیت طراحی اپلیکیشن در موبایل در این مرحله باید یک آزمایش همه‌جانبه و کامل طراحی کرد. باتوجه‌به نیازها و اهدافی که برای برنامه خود داشتید باید مشخص کنید که آزمایش شما شامل چه بخش‌هایی باشد. در ادامه برخی از مواردی که در تست‌کردن ضروری هستند و باید مورد آزمایش قرار بگیرند را معرفی می‌کنیم.

1. تست امنیت

یکی از مهم‌ترین مسائل در طراحی اپلیکیشن تلفن همراه، امنیت آن است که حتماً باید مورد آزمایش قرار بگیرد و تست شود. اگر امنیت یک برنامه کامل و درست نباشد ممکن است برنامه هک شود و به مخاطبین ضرر برساند. شرکت‌های مختلفی در سراسر جهان وجود دارند که امنیت نرم‌افزارها را مورد آزمایش قرار می‌دهند. شما با چندین اقدام ساده می‌توانید امنیت اپلیکیشن خود را تأمین کنید.

2. تست عملکرد در طراحی اپلیکیشن تلفن همراه

هرچه عملکرد اپلیکیشن شما دقت بالاتری داشته باشد، شانس موفقیت آن نیز افزایش می‌یابد. هدف از انجام آزمایش بر روی عملکرد برنامه این است که متوجه شوید فرایند طراحی اپلیکیشن شما به‌خوبی طی شده است و برنامه شما به‌خوبی برای مخاطبین قابل‌اجرا است. در این مرحله از طراحی اپلیکیشن تلفن همراه، تست عملکرد به دو بخش آزمایش سیستم و تست واحد تقسیم می‌شود.

قیمت طراحی اپلیکیشن

3. قیمت طراحی اپلیکیشن

طراحی اپلیکیشن تلفن همراه اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش در تعیین قیمت یک اپلیکیشن است. عوامل بسیاری بر روی قیمت طراحی اپلیکیشن تأثیرگذار است. بستر یک اپلیکیشن که برای مثال اندروید یا ای او اس است می‌تواند بر روی قیمت تأثیرگذار باشد. از دیگر عوامل مؤثر در قیمت، کیفیت اپلیکیشن و زمانی است که صرف فرایند طراحی اپلیکیشن برای موبایل شده است. اینکه برنامه شما چه خدمات اضافه‌ای را ارائه می‌دهد هم دارای اهمیت زیادی است. برخی از موارد این‌چنینی که بر روی قیمت نرم‌افزار تأثیرگذار است به‌صورت زیر است:

  • نیاز به نقشه در اپلیکیشن
  • نیاز به مسیریابی
  • تخمین مسافت طی شده در اپلیکیشن
  • مشخص‌کردن لوکیشن
جمع‌بندی

باتوجه‌به پیشرفت‌های بسیار صنعت دیجیتال اهمیت طراحی اپلیکیشن در موبایل نیز بسیار افزایش‌یافته است. از طریق اپلیکیشن‌ها می‌توان کارهای بسیاری را با تلفن همراه خود انجام دهید. کسب‌وکارهای بسیاری نیز برای این که برند خود را شناخته‌شده‌تر کنند اقدام به طراحی اپلیکیشن تلفن همراه می‌کنند. باتوجه‌به دورکاری‌ها و افزایش شبکه‌های اینترنتی، کاربرد اپلیکیشن‌ها نیز افزایش‌یافته است. برای اینکه اپلیکیشن شما موفق شود باید نکاتی را در فرایند طراحی اپلیکیشن برای موبایل حتماً رعایت کنید.

دکتر علی ناصرحجتی با سال‌ها فعالیت در زمینه مشاوره مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ، مشاوره مدیریت، مشاوره برندینگ و… به کسب‌وکارهای جدید کمک می‌کند تا اهداف حرفه‌ای خود را مشخص و مسیر حرفه‌ای خود را طی کنند. اگر قصد طراحی اپلیکیشنی برای تلفن همراه را دارید می‌توانید با کمک دکتر علی ناصرحجتی استراتژی‌های خود را انتخاب کنید و این مسیر را به‌راحتی طی کنید. برای دریافت مشاوره می‌توانید به بخش رزرو مشاوره مراجعه کنید.

سؤالات متداول:

اپلیکیشن‌ها چه سودی برای کسب‌وکارها دارند؟

آگاهی از برند را افزایش می‌دهد و مشتریان وفادار را نیز افزایش می‌دهد.

تخصیص بودجه در طراحی اپلیکیشن‌ها شامل چه چیزی می‌شود؟

هزینه عملیاتی، منابع انسانی و…

هدف از طراحی  UI / UX چیست؟

اپلیکیشن تجربه‌ای خوب برای مخاطبین رقم زند.

از کدام مرحله طراحی، ظاهر اپلیکیشن دارای اهمیت زیادی می‌شود؟

Mockups

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا