جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ساخت برند: 10 اشتباه رایج در تحقیق بازاری که باید از آن ها اجتناب کرد

ساخت برند: 10 اشتباه رایج در تحقیق بازاری که باید از آن ها اجتناب کرد

نام تجاری یک‌تکه کیک نیست و برای ایجاد برندی که متمایز باشد و داستان کسب‌وکار شما را بازگو کند کار سنجیده و دقیقی لازم است. خیلی از کسب‌وکارهای کوچک در ابتدای شروع تجارت دچار یکسری اشتباه رایج در تحقیق بازاری می‎شوند که این می‎تواند برای کسب‎وکار آن‎ها خطرناک باشد. به عبارت دیگر می‌توان با اصلاح رایج ترین اشتباهات بازاریابی به درآمد بهتری رسید.

از طریق رسانه‌های اجتماعی، خبرنامه‌ها، ایمیل‌ها، سایت شما و سایر روش‌های ارتباط با مخاطبان برندینگ می‌توان به اهمیت تحقیقات بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک پی برد. بسیاری از اشتباه‌های رایج در مشاوره برندینگ وجود دارد که به‌راحتی می‌توان از آن‌ها اجتناب کرد. در این مقاله از وب‌سایت دکتر علی ناصرحجتی 10 اشتباه رایج در برندینگ که باید از آن‌ها اجتناب کرد را به شما می‌گوییم.

ساخت برند چیست؟

لازم است بدانید که ایجاد برند شخصی به افزایش اعتماد، شناخته‌شدن و تأثیرگذاری فرد در صنعت و جامعه کمک می‌کند. زمانی که یک فرد برند شخصی خود را به‌درستی ایجاد کند، می‌تواند فرصت‌های شغلی و تجاری بهتری را جذب نماید، مشتریان جدید به خود جلب کند و تأثیرگذاری مثبت بیشتری در زمینه‌هایی که در آن‌ها فعالیت می‌کند داشته باشد.

برندسازی شخصی یک فرایند پیچیده است و ممکن است در طول این مسیر، اشتباهاتی اتفاق بیفتد که می‌تواند باعث تضعیف برند شخصی‌تان شود. در زیر به ۱۰ مورد اشتباه رایج در تحقیق بازاری می‌پردازیم که برای رشد کسب  و کار خود بهتر است که رایج ترین اشتباهات بازاریابی را بشناسید و تا جای ممکن آن‌ها را در کسب‌وکار خود رعایت کنید.

عدم تعیین هدف و استراتژی مشخص

1. عدم تعیین هدف و استراتژی مشخص

یک اشتباه رایج در تحقیق بازاری عدم تعیین هدف و استراتژی مشخص است. برای موفقیت در بازاریابی محتوایی لازم است دقیقاً بدانیم که چه اهدافی را دنبال می‌کنیم و چگونه به آن‌ها خواهیم رسید. به‌عنوان‌مثال یک شرکت فناوری اطلاعات تصمیم می‌گیرد مقالات و محتواهای متنوعی را تولید کند؛ اما هدف واضحی برای این محتواها تعیین نکرده است. به‌عبارت‌دیگر مشخص نیست که قصد دارد از این محتواها برای جلب مخاطبان جدید استفاده نماید یا فروش خود را افزایش دهد. در واقع بدون هدف و استراتژی مشخص، این شرکت نمی‌تواند به‌درستی از بازاریابی محتوایی به نفع شرکت استفاده نماید.

2. اشتباه رایج در تحقیق بازاری؛ نادیده گرفتن نیازهای مخاطب

یکی دیگر از رایج ترین اشتباهات بازاریابی، عدم درنظرگرفتن نیازها و مشکلات واقعی مخاطبان است. برای موفقیت در این زمینه باید با دقت بازار خود را تحلیل کرده و محتواهایی تولید کنید که به نیازهای مخاطبان پاسخ دهند. به عنوان مثال یک فروشگاه آنلاین لباس‌ ورزشی، اگر محتوایی در خصوص جدیدترین لباس‌های مد و فشن ارائه دهد ممکن است با استقبال مخاطبان خود مواجه نشود؛ چرا که مخاطبان او به دنبال مقاله‌هایی در خصوص تمرین‌های تکنیکی و رژیم‌های غذایی هستند. اشتباه رایج در تحقیق بازاری موجب از دست دادن مخاطبان و بالا نرفتن نرخ تبدیل می‌شود.

3. تولید محتوای کپی‌برداری شده

‌یکی دیگر از اشتباهات رایج در تحقیق بازاری استفاده از محتوای کپی است. در حقیقت این عمل موجب کاهش اعتماد مخاطبان به سایت می‌شود و ممکن است به مشکلات حقوقی نیز منجر گردد. برای مثال یک وب‌سایت خبری را تصور کنید که بدون مجوز و اجازه از وب‌سایت‌های دیگر مقالات و خبرهایی را کپی کرده و منتشر می‌کند. این اشتباه رایج در تحقیق بازاری جدا از مشکلات فنی و سئویی که برای سایت به بار می‌آورد، باعث می‌شود اعتماد مخاطبان نیز از دست برود.

4. نادیده گرفتن به روز رسانی محتوا

توجه داشته باشید محتوایی که به‌روز نمی‌شود به‌تدریج فرسایشی می‌شود و مخاطبان از آن خسته می‌شوند؛ بنابراین نادیده‌گرفتن آپدیت محتوا یک اشتباه رایج در تحقیق بازاری است. به‌عنوان‌مثال یک شرکت فناوری اطلاعات وبلاگی دارد که مقالاتی در مورد تکنولوژی‌های جدید منتشر می‌کند؛ اما بعد از یک سال محتوای وبلاگ به‌روز نمی‌شود و از تکنولوژی‌های قدیمی‌تر صحبت می‌کند. این کار سبب ازدست‌رفتن اعتماد مخاطبان می‌شود. نادیده‌گرفتن به‌روزرسانی محتوا یکی از رایج ترین اشتباهات بازاریابی است.

نادیده گرفتن سئو سایت

5. نادیده گرفتن سئو سایت

لازم است بدانید که بازاریابان محتوایی باید به بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) توجه کنند. عدم توجه به سئو و تأثیرات آن بر استراتژی‌های بازاریابی محتوا می‌تواند موجب ازدست‌دادن مخاطبان شود و این یک اشتباه رایج در تحقیق بازاری است. برای مثال یک کافی‌شاپ محتواهای خود را بر روی بلاگ و یا سایت خود منتشر می‌کند؛ اما در زمان تولید محتوا توجهی به سئو سایت خود نمی‌کند. به‌عبارت‌دیگر محتواها در این صورت در نتایج جستجوهای مرتبط با کافه به‌خوبی رتبه نمی‌گیرند و اعتبار خود را نزد گوگل از دست می‌دهند.

6. اشتباه رایج در تحقیق بازاری؛ نادیده گرفتن قدرت تصاویر و محتوای چندرسانه‌ای

نادیده‌گرفتن قدرت تصاویر و محتواهای چندرسانه‌ای یکی دیگر از رایج ترین اشتباهات بازاریابی است. در واقع محتواهای تصویری و چندرسانه‌ای اغلب جذابیت بیشتری نسبت به محتواهای متنی دارند. برای مثال یک شرکت تولیدکننده محصولات غذایی تنها مقاله‌های متنی را در مورد محصولات خود منتشر می‌کند و از تصاویر غذا و ویدئوهای هیجان‌انگیز برای جلب‌توجه مخاطبان استفاده نمی‌کند. این اشتباه رایج در تحقیق بازاری موجب ازدست‌دادن جذابیت بصری محتوا می‌شود.

7. عدم ارتقاء توانمندی‌ ها

همان‌طور که می‌دانید مارکترها و کارشناسان تولید محتوا باید به‌صورت مداوم توانمندی‌های خود را ارتقاء دهند و با تغییرات در عرصه بازاریابی محتوا همگام شوند. عدم ارتقاء توانمندی‌ها یک اشتباه رایج در تحقیق بازاری است. به‌عنوان‌مثال یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ که دانش و توانمندی‌های خود را به‌روز نمی‌کند و با تغییرات الگوریتم‌ها و روش‌های جدید بازاریابی آشنا نمی‌شود به‌تدریج جایگاه خود را در بازار از دست می‌دهد.

8. رایج ترین اشتباهات بازاریابی؛ نادیده گرفتن تجربه کاربری

تجربه کاربری (UX) از اهمیت بسیار بالایی در بازاریابی برخوردار است. در حقیقت عدم توجه به این نوع تجربه می‌تواند باعث ازدست‌دادن مخاطبان و کاهش نرخ تبدیل شود. برای مثال یک وب‌سایت خرید آنلاین را تصور کنید که به تجربه کاربری کاربران خود توجهی ندارد. طراحی وب‌سایت بسیار پیچیده است و کار کردن با آن دشوار است. همین امر موجب ازدست‌رفتن مخاطبان و افزایش نرخ خروج می‌شود و این نیز یکی دیگر از رایج ترین اشتباهات بازاریابی است.

انجام تبلیغات محتوایی بدون برنامه‌ریزی مشخص

9. انجام تبلیغات محتوایی بدون برنامه‌ریزی مشخص

به‌طورکلی انجام تبلیغات محتوایی بدون برنامه‌ریزی و استراتژی مشخص به نتایج مطلوب نخواهد رسید و این یک اشتباه رایج در تحقیق بازاری است. برای موفقیت در این زمینه باید یک برنامه بادقت تعیین کرد و به آن عمل نمود. به‌عنوان‌مثال یک شرکت تبلیغاتی محتوایی تصمیم می‌گیرد تبلیغات محتوایی را به‌صورت رندوم و تصادفی منتشر کند. این کار به‌هیچ‌عنوان تأثیری بر روی جلب‌توجه مخاطب نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: برندسازی دیجیتال: چالش‌ها و راهکارهایی برای ساختن شخصیت برند موثر

10. اشتباه رایج در تحقیق بازاری؛ عدم حساسیت و نداشتن احساس

لازم است بدانید که عدم حساسیت نسبت به برند یک مسئله اصلی در بازاریابی است. در واقع شرکت‌ها همیشه سرفصل‌ها را ایجاد می‌کنند و تبلیغاتی با نیت خوب ایجاد می‌کنند که به کابوس‌های روابط‌عمومی تبدیل می‌شوند. یکی از نمونه‌های بارز در خصوص احساس، تبلیغ مک‌دونالد در بریتانیا است که پسری را نشان می‌دهد که از مادرش در مورد پدر فوت‌شده‌اش می‌پرسد؛ اما متوجه می‌شود که تنها وجه مشترک آن‌ها علاقه‌شان به مک‌دونالد است.

متأسفانه، با استفاده از این موضوع برای فروش ساندویچ بسیاری از مصرف‌کنندگان احساس کردند که از نظر عاطفی احساسی انتقال نشده است و این شرکت مدت کوتاهی پس از واکنش شدید کاربران و مخاطبان این تبلیغ را لغو کرد. پس بهتر است قبل از پرداختن به موضوعات بحث‌برانگیز یا حساس نحوه تطبیق برند با مشکل را در نظر بگیرید. تلاش صادقانه برای برانگیختن احساسات در بینندگان می‌تواند به‌سرعت به استثمار تبدیل شود.

جمع‌بندی

در این مقاله از وب‌سایت علی ناصر حجتی به بررسی ۱۰ اشتباه رایج در تحقیق بازاری پرداختیم و مثال‌هایی ارائه دادیم تا این اشتباهات بهتر درک شوند. همان‌طور که بیان شد بازاریابی محتوایی و ساخت برند ابزاری قدرتمند برای جلب مخاطبان و افزایش فروش و شناخت برند هستند؛ اما برای موفقیت در این زمینه، باید از این رایج ترین اشتباهات بازاریابی پرهیز کرد و به‌سوی استراتژی‌های صحیح روی آورد.

جهت جلوگیری از این اشتباهات می‌توانید از تعیین هدف و استراتژی واضح، توجه به نیازهای مخاطب، استفاده از محتوای اصیل، به‌روزرسانی دائمی محتوا، توجه به سئو سایت، تولید محتوای چندرسانه‌ای جذاب، به‌روز نگه‌داشتن توانمندی‌ها، توجه به تجربه کاربری، برنامه‌ریزی دقیق تبلیغات محتوایی، و اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل عملکرد محتوا استفاده کنید. باتوجه‌به اهمیت تحقیقات بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک سعی کنید به این نکات توجه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر دراین‌خصوص می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما با دکتر علی ناصر حجتی متخصص در زمینه مشاوره مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ، مشاوره مدیریت و… در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

1. برند سازی چیست؟

برندینگ یا همان برندسازی (Branding) یکی از مهم‌ترین اصول هر کسب‌وکاری است که استراتژی‌ها و اصول خاص خود را دارد و دانستن این اصول برای هر بیزینسی الزامی است.

2. چند مورد از اشتباهات برند سازی را نام ببرید؟

عدم توجه به بازخوردها
ارتباطات مؤثر
نداشتن به‌روزرسانی و پیشرفت

3. استراتژی برند سازی چیست؟

استراتژی برندسازی طرحی است که اهدافی خاص و بلندمدت را در برمی‌گیرد و می‌تواند با تکامل و بهبود یک برند موفق حاصل شود و مجموعی از اجزای بنیانی شرکت شما آن را قابل‌شناسایی می‌سازد. یک استراتژی مشخص و قابل‌اجرا بر روی تمام جوانب یک کسب‌وکار تأثیرگذار است و به طور مستقیم با نیازهای مشتری، احساسات و محیط رقابتی مرتبط است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا