جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آمیخته بازاریابی چیست؟

آمیخته بازاریابی چیست؟

Marketing Mix یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین اصطلاحات دنیای بازاریابی است. آمیخته بازاریابی به ترکیب و هماهنگی چندین مؤلفه در بازاریابی می‌پردازد. آمیخته Marketing دارای انواع مختلفی است و تابه‌حال حتماً نام 4P یا 7P را شنیده‌اید. تأثیر Marketing Mix بر کسب و کارها بسیار زیاد است و مدیران کسب‌وکار با استفاده از آمیخته بازاریابی مناسب می‌توانند در این دنیای پیچیده بازاریابی به موفقیت برسند. درصورتی‌که از آمیخته‌ای درست و مناسب در کسب‌وکار خود استفاده کنید به‌خوبی مزایای Marketing Mix را می‌بینید. در این مقاله از وب‌سایت دکتر علی ناصرحجتی با ما همراه باشید تا به جواب این سؤال که آمیخته بازاریابی چیست برسیم.

آشنایی با آمیخته بازاریابی

یکی از مهم‌ترین مسائل در دنیای بازاریابی و فروش آمیخته بازاریابی یا Marketing Mix  است. آمیخته یا آمیزه بازاریابی شامل هر نوع تکنیک و استراتژی است که یک مدیر بازاریابی برای ارائه محصولات خود به شکل موفق نیاز دارد. آمیخته یا آمیزه بازاریابی برای فروش محصول در تلاش است که بالاترین سطح رضایت مصرف‌کنندگان را به دست بیاورد. همچنین تلاش می‌کند تا اهداف سازمانی کسب‌وکار را هم برآورده کند.

متخصصان بسیاری در زمینه بازاریابی جواب‌های مختلفی به این سؤال که آمیخته بازاریابی چیست داده‌اند. فیلیپ کاتلر، آمیزه بازاریابی را مجموعه‌ای از ابزارهای بازاریابی می‌داند که هر کسب‌وکاری برای دنبال‌کردن اهداف بازاریابی خود در بازار هدف از آن‌ها استفاده می‌کند. ویلیام جی استنتون نیز درباره آمیزه بازاریابی می‌گوید که اصطلاحی است که برای توصیف ترکیبی از چهار ورودیِ محصول، قیمت، فعالیت‌های تبلیغاتی و سیستم توزیع از آن استفاده می‌شود. تأثیر Marketing Mix بر کسب و کارها غیرقابل‌انکار است.

انواع آمیخته بازاریابی چیست؟

انواع آمیخته بازاریابی چیست؟

آمیخته یا آمیزه بازاریابی دارای انواع مختلفی است که در بسیاری موارد به یکدیگر شباهت دارند. همین‌طور که ویلیام جی استنتون در جوابMarketing mix  به چهارعنصر اشاره کرد می‌توان به مفهوم آمیخته بازاریابی 4P پی برد. در طی سال‌ها متخصصان دیگر دست به تکمیل این چهار مورد زدند و نمونه‌های دیگر مانند آمیخته بازایابی 7P ، 5P،  4C ، 7T  و… را پدید آوردند. با بهبود این موارد مزایای Marketing Mix برای کسب‌وکارها نیز افزایش می‌یابد.

آمیخته بازاریابی 4P

درصورتی‌که عناصر آمیخته و آمیزه بازاریابی به‌درستی در کنار یکدیگر قرار گیرند و از آن‌ها درست استفاده شود تأثیر Marketing Mix بر کسب و کارها بسیار افزایش می‌یابد. یکی از اولین و پرکاربردترین انواع آمیزه بازاریابی، 4P است. آمیخته بازاریابی 4P اولین‌بار در سال 1960 و توسط E. Jerome McCarthy مطرح شد. باتوجه‌به این که در چه صنعت و بازاری کار می‌کنید ممکن است آمیزه بازاریابی و استراتژی متفاوتی را در پیش بگیرید. در ادامه به بررسی عناصر آمیخته بازاریابی 4P می پردازیم.

1. محصول یا Product

Product شامل محصولات یا خدماتی می‌شود که هر کسب‌وکاری به مشتریان خود ارائه می‌دهد. بازاریابان برای این که بتوانند به‌خوبی مفهوم این که آمیخته و آمیزه بازاریابی چیست را برسانند، باید چرخه عمر محصول را به‌خوبی درک کرده باشند. یک محصول مناسب باید بتواند، تقاضا و نیازهای مشتریان را برطرف کند. آمیخته بازاریابی نشان می‌دهد چه زمانی باید محصول یا خدمات خود را اصلاح کرد.

هر محصولی دارای مراحل رشد، بلوغ و افت فروش است. بازاریابان در هر مرحله باید از استراتژی‌های متفاوتی استفاده کنند تا تأثیر Marketing Mix بر کسب و کارها افزایش یابد. بازاریابان همچنین باید تلاش کنند تا محصولی باکیفیت‌تر و بهتر از رقبا به مشتریان ارائه دهند. برخی از اجزای ضروری محصول به‌صورت زیر هستند:

  • برندسازی
  • بسته‌بندی
  • برچسب‌زدن
قیمت یا Price

2. قیمت یا Price

یکی از مهم‌ترین عناصر آمیخته بازاریابی قیمت است. قیمت می‌تواند میزان سود و بقای یک کسب‌وکار را به ما نشان دهد. در هنگام تعیین قیمت باید موارد بسیاری مانند قیمت رقبا، هزینه‌های عرضه، ارزش واقعی محصول و… را در نظر گرفت. برخی از برندها این استراتژی را در پیش می‌گیرند که قیمت خود را بالا ببرند تا کالای خود را لوکس نشان دهند.

برخی دیگر نیز قیمت خود را پایین‌تر می‌آورند تا افراد بیشتری بتوانند محصولات آن‌ها را بخرند یا از خدماتشان استفاده کنند. البته باید به این نکته توجه کرد ارزش کالای خود را پایین نیاورید؛ زیرا قیمت خیلی پایین برای بسیاری از مشتریان به معنای کالای نامرغوب است. استراتژی‌های مختلفی برای تعیین قیمت یک محصول وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت‌گذاری مبتنی بر هزینه
  • قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش
  • قیمت رقابتی
  • قیمت‌گذاری با نرخ حرکتی

3. مکان یا Place در آمیخته بازاریابی

برای بسیاری سؤال است که مکان در آمیخته بازاریابی چیست؟ در این مرحله، بازاریابان باید تصمیم بگیرند که محصولات خود را چگونه و در کجا می‌خواهند به مشتریان عرضه کنند. بازاریابان باید باتوجه‌به شرایط روز بازار تصمیم بگیرند که در چه مکانی محصولات آن‌ها فروش بیشتری دارد. آن‌ها با درک همه‌جانبه و عمیق از بازار می‌توانند به بهترین نتیجه برسند. برای امروزه فضاهای اجتماعی و سایت‌ها بستری مناسب برای فروش محصولات هستند.

توزیع یک محصول اصولاً تحت‌تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد، مانند: ماهیت بازار، ماهیت محصول، ماهیت شرکت یا کسب‌وکار و مسائل مربوط به‌واسطه برخی از رایج‌ترین استراتژی‌های مربوط به توزیع محصول به‌صورت زیر است:

  • توزیع فشرده
  • توزیع انتخابی
  • توزیع انحصاری
  • توزیع مستقیم یا غیرمستقیم

4. ترویج یا Promotion

یکی از بخش‌های بسیار مهم در آمیخته بازاریابی ترویج محصول است که می‌تواند تأثیر Marketing Mix بر کسب و کارها را افزایش دهد. در بازاریابی ترویج دارای بخش‌های مختلفی است که برخی از آن‌ها به‌صورت زیر است:

  • روابط‌عمومی: ارتباطی که برندها از طریق مواردی مانند همایش‌ها، سمینارها، جشنواره‌ها و… با مشتریان برقرار می‌کنند و پولی نیستند.
  • تبلیغات: روش‌های ارتباطی مالی مانند پیام‌های تبلیغاتی تلویزیونی و اینترنتی.
  • ترویج محصول: نوعی از تبلیغ که از طریق مشتریان و افراد عادی صورت می‌گیرد (بازاریابی دهان‌به‌دهان).
  • فروش شخص: فروش شخصی در ترویج محصول در برگیرنده ارتباط و تعامل چهره‌به‌چهره بین خریدار و فروشنده است. در این موارد تعامل بیشتر و پاسخ بهتری صورت می‌گیرد.
تأثیر Marketing Mix بر کسب و کارها

تأثیر Marketing Mix بر کسب و کارها

برای اینکه مزایای Marketing Mix را مشاهده کنید باید تمام عناصر آمیخته بازاریابی را به‌درستی در کنار یکدیگر بچینید و به آن‌ها را با یکدیگر هماهنگ کنید. برخی از تأثیرات Marketing Mix بر کسب‌وکارها به‌صورت زیر است:

  • انتخاب اجزای مناسب: محصول باید با تبلیغات و یا ترفیعات فروش سازگار باشد. آمیخته بازاریابی به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا این موارد را با یکدیگر هماهنگ کنید.
  • توسعه محصولات جدید: گاهی ممکن است جایگاه و تبلیغ یک محصول متفاوت با محصولات دیگر باشد. شاید بپرسید که تأثیر آن در Marketing Mix چیست؟ می‌توان این محصول را به‌عنوان یک محصول جدید در برندتان رده‌بندی کند و این کار به گسترش و پیشرفت کسب‌وکار شما کمک می‌کند. برای این کار می‌توان از استراتژی توسعه محصول در دیجیتال مارکتینگ نیز استفاده کرد.
  • افزایش سبد محصول: با استفاده از تغییراتی در Marketing Mix می‌توانید، عمق محصول یا طول محصول خود را افزایش دهید.
  • تمایز نسبت به رقبا: هرگاه آگاه شدید که استراتژی‌های رقبای شما در آمیخته و آمیزه بازاریابی چیست، می‌توانید از ضعف‌ها و اشکالات آن‌ها درس بگیرید و از استراتژی‌های بهتری برای کسب‌وکارتان استفاده و خود را از رقبایتان متمایز کنید. این را بدانید که در آمیخته بازاریابی استراتژی‌های بسیار متفاوتی وجود دارد.
  • افزایش پویایی: یکی دیگر از مزایای Marketing Mix این است که کسب‌وکارها می‌توانند خود را برای مواجهه با مشکلات مختلف آماده کنند. تأثیر Marketing Mix بر کسب و کارها درصورتی‌که بازاریان با مفاهیم دقیق عناصر آن آشنا باشند، افزایش می‌یابد.

جمع‌بندی

ممکن است تابه‌حال اسم Marketing Mix را شنیده باشید و این سؤال را از خود پرسیده باشید که چیست؟ یکی از مسائل بسیار مهم در دنیای فروش و بازاریابی آمیخته بازاریابی است که دارای انواع مختلفی است. یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها آمیخته و آمیزه بازاریابی 4P است. عناصر این آمیخته محصول، قیمت، مکان و ترویج هستند. در صورت آشنایی کامل با این مفاهیم تأثیر Marketing Mix بر کسب و کارها افزایش می‌یابد. مزایای Marketing Mix برای کسب‌وکارها بسیار زیاد است و می‌تواند به پیشرفت کسب‌وکارها منجر شود.

دکتر علی ناصر حجتی با تجربه فراوانی که در زمینه مشاوره مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ، مشاوره مدیریت، مشاوره برندینگ و دیجیتال برندینگ و مشاوره عارضه یابی و آموزش های سازمانی که دارد می‌تواند به شما کمک کند تا مسیر حرفه‌ای خود را پیدا کنید. برای کسب مشاوره می‌توانید به بخش رزرو مشاوره مراجعه کنید.

سؤالات متداول:

مهم‌ترین عنصر در آمیخته بازاریابی 4p کدام است؟

قیمت

آیا هرچه قیمت محصول را پایین بیاوریم، فروش ما بیشتر می‌شود؟

خیر؛ زیرا قیمت بسیار پایین برای برخی مشتریان به معنای کالای نامرغوب است.

از چه طریق می‌توان عمق محصولات را افزایش داد؟

با تغییر استراتژی‌ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا