جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
6 گام برای ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال تاثیرگذار

6 گام برای ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال تاثیرگذار

ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال مهم‌ترین راه افزایش فروش و برندینگ یک سازمان، شرکت و… در فضای اینترنتی است. امروزه مزایای کمپین بازاریابی دیجیتال تاثیرگذار باعث شده حضور فعال و مؤثر در دنیای دیجیتال جزئی ضروری برای تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها محسوب شود و به یک اصل اساسی در این حوزه تبدیل‌شده است. باتوجه‌به اینکه این روش بسیار مؤثرتر و کارآمدتر و کم‌هزینه‌تر از سایر روش‌های بازاریابی درگذشته است بر آن شدیم که یک مقاله درباره طراحی کمپین بازاریابی دیجیتال ارائه دهیم. برای آشنایی بیشتر با این موضوع تا انتهای این مقاله از وب‌سایت دکتر علی ناصرحجتی همراه ما باشید.

ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال؛ کمپین بازاریابی دیجیتال چیست؟

ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال؛ کمپین بازاریابی دیجیتال چیست؟

به‌طورکلی می‌توان گفت که تمامی تلاش‌های شما در زمینه بازاریابی آنلاین ازجمله ایمیل مارکتینگ، بروشور آنلاین، تبلیغات اینترنتی و … همگی جزء بازاریابی دیجیتال (digital marketing) به‌حساب می‌آیند. در حقیقت تمامی این‌ها می‌توانند در ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتالی موثر واقع شوند. جهت برگزاری و طراحی کمپین بازاریابی دیجیتال لازم است یک سلسله مراحلی طی شود تا بتوان یک کمپین بازاریابی دیجیتال شخصی شده خوب و بدون نقص اجرا نمود.

از جمله مزایای کمپین بازاریابی دیجیتال تاثیرگذار این است که می‌تواند به ایجاد فروش بیشتر در خدمات و محصولات و یا برندسازی برای کسب‌وکار و در نهایت کسب در آمد بیشتر کمک کند. در ادامه این مقاله به بررسی چند گام مهم برای ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال پرداخته شده است.

1. در گام اول طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ نام تجاری خود را تعریف کنید

اولین قدم برای موفقیت در ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال مناسب تعریف برندتان است. در حقیقت مهم است که نکات برند خود را بدانید تا بتوانید محصولتان را به مخاطبان خود بفروشید. به‌عبارت‌دیگر باید تعریف کنید که چه چیزی در کسب‌وکار شما منحصربه‌فرد است. چه چیزی را روی میز می‌آورید که رقبای شما نمی‌آورند؟ مهم است که بدانید چه چیزی کسب‌وکار شما را منحصربه‌فرد می‌کند تا بتوانید آن را برای مخاطبان خود بازاریابی نمایید.

در واقع برای دستیابی به مزایای کمپین بازاریابی دیجیتال باید نقاط فروش منحصربه‌فرد (USP) را ایجاد کنید تا بینش مخاطبان خود را نسبت به برند خود باز طراحی نمایید. این‌ها حقایقی در مورد کسب‌وکار شما هستند که هم برای شرکت شما منحصربه‌فرد می‌شوند، هم افراد را متقاعد می‌کنند که تیم شما را انتخاب نمایند. USPها نگاه افراد از برند شما را تقویت می‌کنند و موجب می‌شوند که در انتخاب شما نسبت به رقبا احساس اطمینان بیشتری حاصل شود.

بیشتر بخوانید: پیامدهای عدم شناسایی فرصت‌های جدید در بازاریابی دیجیتال

ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتالی؛ پرسونای خریدار را ایجاد کنید

2. ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتالی؛ پرسونای خریدار را ایجاد کنید

دومین قدم در ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال این است که پرسونای خریدار خود را ایجاد کنید. در حقیقت شما نمی‌توانید یک برنامه بازاریابی دیجیتال مؤثر ایجاد نمایید بدون اینکه بدانید به چه کسی می‌خواهید دسترسی پیدا کنید. به‌عبارت‌دیگر مرحله بعدی جهت بهره‌بردن از مزایای کمپین بازاریابی دیجیتال تاثیرگذار ایجاد پرسونای خریدار برای تعریف مخاطب هدف شما است.

همان‌طور که می‌دانید شخصیت‌های خریدار افرادی خیالی هستند که نشان‌دهنده ویژگی‌های افرادی هستند که می‌خواهید برای خرید محصولات یا خدمات خود هدف قرار دهید. آن‌ها مظهر مشتری ایده‌آل و شخصی هستند که به‌احتمال زیاد از کسب‌وکار شما خرید می‌کنند. برای ایجاد شخصیت خریدار لازم است اطلاعات و موارد زیر را جمع‌آوری نمایید:

  • محل
  • سن
  • درآمد
  • عنوان شغل
  • سرگرمی و علایق
  • اهداف

توجه داشته باشید که همه این‌ها اطلاعات مهمی هستند که به شما کمک می‌کنند شخصیت خریدار خود را شکل دهید. ایجاد پرسونای خریدار به شما کمک می‌کند تا یک برنامه بازاریابی دیجیتال بهتر ایجاد نمایید؛ زیرا می‌دانید چگونه مخاطبان خود را بهتر هدف قرار دهید.

3. اهداف خود را تعیین کنید

در مرحله سوم از ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال لازم است قبل از اینکه سفری را جهت بازاریابی به سمت مخاطبان هدف خود آغاز نمایید اهداف خود را مشخص کنید. توجه داشته باشید که تعیین اهداف بسیار مهم است تا بتوانید تعیین نمایید که آیا این مدل طراحی کمپین‌های بازاریابی به طور مؤثر برای کمک به رشد کسب‌وکار شما کار می‌کنند یا خیر. همچنین وقتی اهدافی را تعیین می‌کنید باید اهداف کوچک و بزرگ را نیز تعیین کنید. در حقیقت اهداف کوچک شما باید به شما کمک نماید تا در مسیر دستیابی به اهداف بزرگ خود قرار بگیرید.

برای مثال هدف بزرگ شما افزایش 40 درصدی نرخ تبدیل است. همچنین یک هدف کوچک برای کمک به شما جهت دستیابی به آن هدف ممکن است به دست آوردن ایمیل 10 مشترک جدید باشد. در واقع این هدف کوچک‌تر به شما کمک می‌کند تا برای رسیدن به هدف بزرگ‌تر خود تلاش کنید. لازم به ذکر است که تعیین اهداف قابل اندازه‌گیری بسیار آسان است. این اهداف کوچک به عنوان اهداف SMART شناخته می‌شوند. ویژگی اهداف SMART عبارت اند از:

  • خاص باشند.
  • قابل‌اندازه‌گیری باشند.
  • قابل‌دستیابی باشند.
  • مرتبط با موضوع باشند.
  • زمان‌بندی داشته باشند.

برای دستیابی به مزایای کمپین بازاریابی دیجیتال باید بتوانید اهداف مشخص و روشنی را تعیین نمایید که شما را به نقطه مطلوب برسانند و اندازه‌گیری آن‌ها نیز باید آسان باشد. به‌عبارت‌دیگر با تعیین اهداف، طرح کسب‌وکار بازاریابی دیجیتال خود را در مسیر سریع موفقیت قرار خواهید داد.

روش‌ های بازاریابی دیجیتال و استراتژی طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ خود را انتخاب و ترسیم کنید

4. روش‌ های بازاریابی دیجیتال و استراتژی طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ خود را انتخاب و ترسیم کنید

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه باید یک برنامه بازاریابی دیجیتال مؤثر ایجاد نمایید باید روش‌های دیجیتال مارکتینگ مناسب را انتخاب کنید. شما می‌دانید که می‌خواهید به چه کسی برسید و اهداف خود را دارید؛ بنابراین گام بعدی این است که بفهمید کدام کانال‌ها به شما کمک می‌کنند که به آن‌ها برسید. روش‌های زیادی برای کسب‌وکار شما جهت رسیدن به این سرنخ‌ها وجود دارد که برخی از پیشرفته ترین تکنیک های جایگاه یابی محصول در دیجیتال مارکتینگ عبارت‌اند از:

  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
  • تبلیغات پرداخت به‌ازای کلیک (PPC).
  • بازاریابی محتوا
  • ایمیل مارکتینگ
  • از طریق رسانه‌های اجتماعی
  • اینفلوئنسر مارکتینگ

این‌ها تنها تعدادی از کانال‌هایی هستند که می‌توانید برای دستیابی به مخاطبان خود از آن‌ها استفاده نمایید. دقت داشته باشید زمانی که مشغول شکل‌دادن و ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال خود هستید باید انتخاب کنید که از چه روش‌هایی برای دستیابی به مخاطبان خود استفاده کنید. در این صورت می‌توانید بر اساس آنچه می‌خواهید به دست آورید و این که چگونه می‌خواهید به آن برسید یک استراتژی روشن بسازید. چارچوب استراتژی GSOT مخفف هدف، استراتژی‌ها، اهداف و تاکتیک‌ها است که به شما کمک می‌کند تا برنامه خود را هماهنگ کنید.

با تنظیم یک استراتژی واضح می‌توانید به مزایای کمپین بازاریابی دیجیتال تاثیرگذار دست یابید و این موضوع به شما کمک می‌کند تلاش‌های خود را بر روی زمینه‌هایی متمرکز کنید که به‌احتمال زیاد باعث رشد کسب‌وکار می‌شوند.

5. ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتالی؛ بودجه خود را تعیین کنید

لازم است بدانید که بودجه شما نقش مهمی در ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال شما دارد. در واقع لازم است قبل از شروع اجرای روش‌های خود بدانید که چقدر می‌توانید برای کمپین بازاریابی دیجیتال خود هزینه کنید تا بتوانید یک طراحی کمپین بازاریابی مؤثر ایجاد نمایید.

در حقیقت‌داشتن یک بودجه بازاریابی مشخص به شما این امکان را می‌دهد که پول خود را بهتر برای خدماتی که نیاز دارید تقسیم کنید. هنگامی که بودجه تعیین می‌کنید، می‌توانید آن را تجزیه کنید و پول را به کانال‌های مختلف اختصاص دهید. شما باید بتوانید تعادلی بین مقداری که مایلید در هر کانال خرج کنید و مقداری که جهت رسیدن به نتایج ارزشمند نیاز دارید پیدا کنید. برای مثال ممکن است فکر کنید که 15 میلیون برای اجرای یک کمپین PPC کافی است.

درست است که این تعداد برخی نتایج را به همراه خواهد داشت؛ اما عمدتاً نتایجی مشابه با کسی که 50 میلیون در یک کمپین PPC سرمایه گذاری می‌کند ایجاد نمی‌کند. زمانی که بدانید چقدر بودجه دارید و چقدر باید برای هر کانال هزینه کنید یک طرح کسب‌وکار دیجیتال مارکتینگ بهتر ایجاد خواهید کرد و بهتر می‌توانید از مزایای کمپین بازاریابی دیجیتال تاثیرگذار بهره‎مند شوید.

نتایج حاصل از طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ را اندازه گیری کنید

6. نتایج حاصل از طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ را اندازه گیری کنید

یک طرح بازاریابی دیجیتال مارکتینگ موفق همیشه باید یک استراتژی جهت سنجش نتایج داشته باشد. در واقع اندازه‌گیری نتایج در تعیین اینکه آیا کسب‌وکار شما با نتیجه تلاش‌های شما موفق بوده است، بسیار مهم است. به‌عبارت‌دیگر این مهم است که به طور مداوم نتایج خود را در ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال نظارت کنید تا مطمئن شوید که بهترین کمپین را اجرا می‌کنید. همچنین شما می‌توانید از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای تعیین موفقیت کمپین خود استفاده نمایید. KPIها آماری هستند که به شما کمک می‌کنند تا مشخص کنید آیا به اهدافی که تعیین کرده‌اید رسیده‌اید یا خیر.

پیروی از این 6 مرحله در مورد نحوه ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال به شما کمک خواهند کرد تا در مسیر سریع دستیابی به افراد علاقه‌مند به کسب‌وکارتان قرار بگیرید. در حقیقت یک برنامه استراتژیک به شما کمک می‌کند تا سرنخ‌های جدیدی را به دست آورید و برای شرکت خود تبدیل به کسب درآمد کنید. علاوه بر این ها با پیروی از این مراحل می‌توانید از مزایای کمپین بازاریابی دیجیتال تاثیرگذار بهره‌مند شوید و موفقیت را شروع کنید.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که ایجاد کمپین بازاریابی دیجیتال مؤثر می‌تواند سنگ بنای یک کسب‌وکار موفق باشد. در واقع درعین‌حال که بازاریابی دیجیتال از روش‌های بازاریابی سنتی ارزان‌تر است، ابزار بسیار قدرتمندتری است که نیازمند این است که کسب‌وکارها رویکردی بسیار باملاحظه‌تر و متفکرانه‌تر را هنگام برپایی یک کمپین اتخاذ کنند.

برای بهره‌مندی از مزایای کمپین بازاریابی دیجیتال تاثیرگذار لازم است که به مراحل بیان شده در بالا توجه ویژه داشته باشید. شما نیز در صورت نیاز به طراحی کمپین بازاریابی دیجیتال می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌خصوص از طریق صفحه تماس با ما با دکتر علی ناصرحجتی متخصص در زمینه مشاوره مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ، مشاوره مدیریت و… در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

1. هدف نهایی شما از ‌راه‌اندازی کمپین چیست؟

معرفی محصول یا خدمات جدید
افزایش آگاهی از برند در میان مصرف‌کنندگان (Brand Awareness)
گردآوری بازخورد و محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
کسب درآمد بیشتر

2. چگونه می‌توانید به این نکته پی ببرید که آیا کمپین موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر؟

پاسخ این سؤال به تعریف شما از «موفقیت‌آمیز» برمی‌گردد. ساده‌ترین پاسخ این سؤال را می‌توان باتوجه‌به محقق‌شدن یا نشدن هدف هوشمندانه ارائه کرد.

3. چگونه و در چه زمانی اقدام به پیشبرد فعالیت‌ها خواهید کرد؟

در این بخش تمامی تمرکز معطوف به زمان است. مشخص‌کردن ضرب‌الاجل برای فعالیت‌های کمپین به شما این امکان را می‌دهد تا درک بهتری از این مسئله پیدا کنید که چه زمانی، به چه صورتی و چند وقت یکبار اقدام به معرفی کمپین و فعالیت‌های خود کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا