جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
چگونه برای وب سایت تان،یک حسابرسی بازاریابی دیجیتال انجام دهید؟

چگونه برای وب سایت تان،یک حسابرسی بازاریابی دیجیتال انجام دهید؟

تضمین موفقیت در بازار جدید مستلزم بررسی دقیق الزامات بازاریابی دیجیتال و بهترین شیوه‌های به‌روز است. یک حسابرسی بازاریابی دیجیتال جامع به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که تمام تاکتیک‌های لازم برای دستیابی به مشتریان بالقوه، تعامل با آن‌ها، ایجاد روابط و افزایش فروش به‌صورت درست اجرا می‌شوند. اندازه‌گیری اثربخشی فعالیت‌های آنلاین یکی از نکات کلیدی برای موفقیت محسوب می‌شود. انواع Digital marketing audit به شما در تجزیه‌وتحلیل و بهینه‌سازی کانال‌های آنلاین کمک می‌کنند. این فرایند به شما امکان می‌دهد تا رویکردهایی را که نتایج استراتژیک ارائه می‌دهند و تاکتیک‌هایی که کوتاه‌مدت هستند را کنار بگذارید.

انجام حسابرسی بازاریابی دیجیتال این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا تعیین کنید که آیا کمپین‌های دیجیتالی شما موفق عمل می‌کنند یا باید رویکرد متفاوتی را دنبال کنید. این فرایند به شما اجازه می‌دهد عملکرد کسب‌وکار خود را بررسی کرده و نقاط قوت و نقاط ضعف هر کمپین را شناسایی کنید. در این مقاله از سری مقالات وب‌سایت ناصرحجتی با ما همراه باشید تا به بررسی اهمیت استفاده از Digital marketing audit برای سایت بپردازیم.

مفهوم حسابرسی بازاریابی دیجیتال چیست؟

حسابرسی بازاریابی دیجیتال یک بررسی جامع از عملکرد و شیوه‌های بازاریابی دیجیتال است که می‌تواند شامل وب‌سایت، کمپین‌های PPC و SEO باشد. در حسابرسی بازاریابی دیجیتال هر جزء به‌دقت بررسی می‌شود تا ببینید آیا نتایج موردنظر شما کسب می‌شود یا برای موفقیت بیشتر باید بهینه شوند. باتوجه‌به ماهیت آن، Digital marketing audit یک فرایند گسترده است. یک حسابرسی بازاریابی دیجیتال مؤثر با هدف نهایی کشف فرصت‌ها برای بهینه‌سازی استراتژی‌های شما به چگونگی راه‌اندازی کمپین‌های شما و نتایج آن می‌پردازد.

هنگام انجام حسابرسی بازاریابی دیجیتال، مجموعه‌ای از گزارش‌های سفارشی دریافت می‌کنید که یک نگاه اجمالی از عملکرد فعلی و نحوه استفاده از منابع دیجیتالی به شما ارائه می‌دهد. علاوه بر این مزایا، گزارش‌های سفارشی می‌توانند توصیه‌هایی درمورد نحوه بهینه‌سازی استفاده از منابع دیجیتال ارائه ‌دهند و به شما کمک ‌کنند در عین تقویت کمپین‌های بازاریابی خود، به نتایج دلخواه دست یابید. حسابرسی بازاریابی دیجیتال اغلب شامل اجزایی مانند تجزیه‌وتحلیل کمی، کیفی و رقابتی و وب‌سایت است.

ابزارهای انجام حسابرسی بازاریابی دیجیتال

ابزارهای انجام حسابرسی بازاریابی دیجیتال

بازاریابان باید داده‌های عملکرد وب‌سایت را بررسی کنند و درک جامعی از نحوه اندازه‌گیری این عملکرد در برابر KPIها داشته باشند. چندین ابزار رایگان برای انجام حسابرسی بازاریابی دیجیتال وجود دارد که به آن‌ها کمک می‌کند این کار را به طور مؤثر انجام دهند. از جمله این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Google Analytics: این ابزار به شما کمک می‌کند تا اطلاعات کلیدی درمورد نحوه دریافت ترافیک وب‌سایت، نحوه تعامل مشتریان با محتوا و اندازه‌گیری بازگشت سرمایه به دست آورید.
  • Google Search Console: این ابزار به‌منظور نظارت و عیب‌یابی حضور وب‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • Google Key Word Planner: کاربرد این ابزار حسابرسی بازاریابی دیجیتال شامل انجام تحقیقات کلمات کلیدی، درک تقاضای جستجو و محاسبه پیش‌بینی‌ها است.
  • Ahrefs (امکان استفاده از نسخه آزمایشی رایگان به مدت 7-روز وجود دارد): استفاده از این ابزار به شما کمک می‌کند تا قابل‌مشاهده بودن وب‌سایت، تحقیقات کلمات کلیدی، تجزیه‌وتحلیل رقبا، ردیابی رتبه کلمات کلیدی و تجزیه‌وتحلیل بک‌لینک را بررسی کنید.
  • Screaming Frog (نسخه رایگان موجود است): این ابزار به‌منظور بررسی سایت و تشخیص مشکلات مربوط به سئو فنی و محتوای سایت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت استفاده از Digital marketing audit برای سایت

هدف اصلی حسابرسی بازاریابی دیجیتال، بازرسی عملکرد کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال کسب‌وکار است. با استفاده از این اطلاعات دردسترس شما، می‌توانید نحوه عملکرد هریک از کانال‌های بازاریابی دیجیتال خود را درک کنید. این کار می‌تواند تصمیمات بازاریابی شما را در حرکت روبه‌جلو آگاهانه‌تر کند. با شناسایی نقاط قوت و ضعف خود با استفاده از حسابرسی بازاریابی دیجیتال می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تصمیمات درستی را دررابطه‌با کانال‌های بازاریابی اتخاذ کرده‌اید.

در نتیجه، می‌توانید ROI (بازده سرمایه‌گذاری) خود را افزایش دهید، ترافیک ارگانیک بیشتری را به وب‌سایت خود جذب کرده و حتی ماهیت برند خود را بسازید. دستیابی به یک یا چند مورد از این اهداف استراتژیک می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند تا حضور آنلاین بهتری داشته باشید.

انجام حسابرسی بازاریابی دیجیتال

انجام حسابرسی بازاریابی دیجیتال

حسابرسی بازاریابی دیجیتال به‌جای بررسی جامع اقدامات آنلاین شما، با تقسیم‌کردن استراتژی‌ها به تاکتیک‌های مرتبط با KPIها به بهترین وجه انجام می‌پذیرد. توجه به این نکته مهم است که بهینه‌سازی بازاریابی توسط کانال‌ها می‌تواند منجر به یک دیدگاه سطحی‌نگر شود؛ بنابراین مهم است که اهداف خود را در طول حسابرسی بازاریابی دیجیتال در ذهن داشته باشید. چهار استراتژی رایج بازاریابی دیجیتال که در Digital marketing audit گنجانده شده‌اند عبارت‌اند از:

با درنظرگرفتن اهداف عملکرد به انجام حسابرسی بازاریابی دیجیتال بپردازید. این تضمین می‌کند که داده‌های درستی را جمع‌آوری کرده و تأثیر تاکتیک‌های خود را در برابر تأثیرات و نتایج موردنظر اندازه‌گیری کنید. اگر حسابرسی بازاریابی دیجیتال بیش از حد محدود به کانال‌ها است، بهتر است اثربخشی را بر اساس نتایج موردنظر پلتفرم موردنظر خود بررسی کنید. وقتی این حوزه اصلی را مورد حسابرسی قرار می‌دهید، می‌توانید نتایج تلاش‌های موجود را مشخص کنید و راه‌هایی برای بهبود آن‌ها کشف کنید. در ادامه به نحوه انجام حسابرسی از استراتژی‌های بازاریابی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم می‌پردازیم:

1. حسابرسی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

هدف اصلی رسانه‌های اجتماعی ایجاد ترافیک و سود است. درحالی‌که پتانسیل تولید سرنخ رسانه‌های اجتماعی می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد؛ اما مهم است که KPIهای مرتبط با کمپین‌هایی مانند PPC با آگاهی از برند رسانه‌های اجتماعی موردتوجه قرار نگیرند. نرخ‌های کلیک و بازدیدها عوامل محکمی برای اندازه‌گیری آگاهی از برند و عملکرد استراتژی رسانه‌های اجتماعی شما هستند، درحالی‌که تعداد فالوورها و لایک‌ها مستقیماً به اثربخشی برند نسبت داده نمی‌شوند.

انجام حسابرسی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

برای شروع حسابرسی بازاریابی دیجیتال در رسانه‌های اجتماعی باید یک صفحه گسترده اختصاصی ایجاد کنید تا استراتژی موجود را بر اساس پلتفرم و KPIهایی که در حال تجزیه‌وتحلیل آن‌ها هستید، جمع‌آوری و تقسیم‌بندی کنید. برای هر سایت رسانه اجتماعی که در آن فعالیت می‌کنید، برگه‌هایی با Hot Link به سایت ایجاد کنید تا شما یا مشتریانتان به‌راحتی به حساب‌ها دسترسی داشته باشند. گام بعدی این است که تمام پست‌های خود را در هر پلتفرم در بازه زمانی موردنظر برای ثبات و تعامل برند تجزیه‌وتحلیل کنید.

یک پروتکل ارزیابی ساده برای تعیین کمیت تلاش‌های خود ایجاد کنید و سپس راهبردهایی را برای دوبرابر کردن موارد مؤثر و کنارگذاشتن آنچه که نتیجه نداده است، ایجاد کنید. مرحله نهایی ارائه خلاصه‌ای از یافته‌های خود است تا تیم مشتریان شما تصویر قابل هضمی از حسابرسی بازاریابی دیجیتال داشته باشند. حتماً اطلاعاتی درمورد نحوه برنامه‌ریزی به‌منظور گنجاندن یافته‌های حسابرسی در استراتژی خود لحاظ کنید.

حسابرسی بازاریابی دیجیتال؛ حسابرسی PPC

2. حسابرسی بازاریابی دیجیتال؛ حسابرسی PPC

هدف تبلیغات پرداخت به‌ازای یک کلیک، ایجاد کلیک و نرخ تبدیل است؛ بنابراین، معیارهای اصلی که باید در طول حسابرسی بررسی کنید، نرخ کلیک و نرخ تبدیل است. اگر کلیک‌ها بیشتر از تبدیل‌ها باشد، باید اثربخشی صفحات معرفی محصول هدف را ارزیابی کنید. در این مرحله باید سؤالاتی مانند آیا صفحات معرفی محصول شما با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد؟ آیا برچسب‌ها و توضیحات عنوان روی برند متمرکز هستند؟ آیا صفحات معرفی محصول حول یک CTA قانع‌کننده متمرکز شده‌اند و… را مطرح کنید.

بسته به پاسخ شما، این سؤالات ارزیابی می‌تواند راه‌هایی را برای بهینه‌سازی صفحات معرفی محصول و کمپین‌های PPC شما ارائه دهد. یافته‌های خود را در یک صفحه گسترده قرار دهید و پروتکل‌های ارزیابی را برای جداکردن موارد کارآمد و ناکارآمد اعمال کنید. بررسی خود را با خلاصه‌ای از یافته‌های خود پایان دهید و پیشنهادات خود را برای بهینه‌سازی بیان کنید.

3. حسابرسی SEO

هدف SEO این است که ترافیک جستجو را از طریق کلمات کلیدی به وب‌سایت شما هدایت کند. استفاده از ابزاری مانند Google Analytics یا Search Console می‌تواند این کار را برای شما آسان کند. بااین‌حال، پلتفرم‌های دیگر مانند Ubersuggest یا Ahrefs نیز می‌توانند در جمع‌آوری این اطلاعات به شما کمک کنند. درصورتی‌که ترافیک ورودی به وب‌سایت شما کم است، این سؤالات را مطرح کنید:

  • آیا سایت شما و تمامی صفحات معرفی محصول موردنظر سازگار با تلفن همراه هستند؟
  • آیا از HTTPS در سایت خود استفاده می‌کنید؟
  • آیا تصاویر شما به‌درستی فشرده و برچسب‌گذاری شده‌اند؟
  • آیا از وب‌سایت‌های دیگر بک‌لینک کسب کرده‌اید؟

وقتی به همه این سؤالات پاسخ بدهید، تصویر واضح‌تری از راهکارهایی برای برطرف‌کردن کاستی‌ها خواهید داشت و می‌توانید استراتژی SEO خود را بهینه کنید. درحالی‌که ممکن است برای پرداختن به مسائل فنی سئو به پشتیبانی نیاز داشته باشید، می‌توانید این کار را با برخورداری از یک استراتژی و رویکرد کلیدواژه ثابت در تلاش‌های بازاریابی انجام دهید. یافته‌های خود را در صفحه گسترده حسابرسی بازاریابی دیجیتال ادغام کنید، پروتکل ارزیابی خود را اعمال کنید، خلاصه‌ای از یافته‌های خود را ارائه دهید و حسابرسی را با مروری بر نحوه رفع کاستی‌ها پایان دهید.

حسابرسی طراحی وب‌سایت

4. حسابرسی طراحی وب‌سایت

ازآنجایی‌که وب‌سایت شما جایی است که تمام ترافیک و سرنخ‌های شما در نهایت به پایان می‌رسد، طراحی وب بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود. بررسی وب‌سایت یک جزء حیاتی از یک حسابرسی بازاریابی دیجیتال مؤثر است. این کار را با جداسازی صفحات در سایت خود شروع کنید که بیشترین ترافیک را ایجاد می‌کند. اگر در صفحات پر بازدید متوجه نرخ پرش بالا یا ناهنجاری شدید، این سؤالات را از خود بپرسید:

  • آیا سرعت بارگذاری صفحه شما کمتر از 3 ثانیه است؟
  • آیا از طراحی واکنش‌گرا استفاده می‌کنید؟
  • آیا کاربران برای پیمایش سایت شما مشکل دارند؟
  • آیا سایت شما از نظر بصری جذاب است؟

طراحی وب با کیفیت بالا نقطه اصلی استراتژی بازاریابی دیجیتال است که آن را در حسابرسی طراحی وب‌سایت حیاتی می‌کند. روش‌های زیادی برای بهبود طراحی وب‌سایت توسط یک طراح واجد شرایط وجود دارد؛ اما کارهایی مانند کپی‌رایتینگ و تحقیق کلمات کلیدی را می‌توان در بازه‌های قابل‌قبولی قرار داد. همانند مراحل قبل، یافته‌های حاصل از حسابرسی بازاریابی دیجیتال در طراحی وب را در یک صفحه گسترده قرار دهید.

بااین‌حال، برخلاف سایر بخش‌های حسابرسی، پروتکل‌های ارزیابی که باید برای اصلاح طراحی وب خود استفاده کنید با اولویت کم/ متوسط/ بالا تقسیم شوند. این کار به شما امکان می‌دهد تا روی رفع مشکلات آسان داخلی تمرکز کنید و درعین‌حال اطمینان حاصل کنید که مسائل مهم پشتیبانی فنی موردنیاز دریافت می‌کنند. 

جمع‌بندی

حسابرسی بازاریابی دیجیتال یک بررسی کلی از استراتژی‌ها، روش‌ها و نتایج کاری است که یک کسب‌وکار برای بهبود حضور آنلاین خود انجام داده است. به عبارت ساده‌تر، حسابرسی بازاریابی دیجیتال یک بررسی کامل از عملکرد و شیوه‌های بازاریابی دیجیتال است که می‌تواند شامل وب‌سایت، کمپین‌های PPC و SEO باشد. از بازاریابی محتوا گرفته تا بهینه‌سازی موتورهای جستجو، انواع Digital marketing audit برنامه بازاریابی دیجیتال فعلی شما را ارزیابی کرده و بینشی جامع درمورد اینکه کدام بخش‌ها بهتر فعالیت می‌کنند و کدام بخش‌ها عملکرد خوبی ندارند، ارائه می‌دهد.

اهمیت استفاده از Digital marketing audit برای سایت این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا عملکرد کسب‌وکار خود را بررسی کنید، نقاط قوت و ضعف هر کمپین را شناسایی کنید و کشف کنید که برای ساده‌کردن استراتژی‌ها و کمپین‌های خود به‌منظور کسب نتایج بهتر چه کاری باید انجام دهید. در این مقاله از سری مقالات ناصر حجتی به بررسی حسابرسی بازاریابی دیجیتال پرداختیم. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان از دکتر علی ناصرحجتی مشاور مجرب در زمینه کسب‌وکار و برندینگ با ما در ارتباط باشید.

1. حسابرسی بازاریابی دیجیتال چیست؟

حسابرسی بازاریابی دیجیتال وبسایت عبارت از بررسی عملکرد صفحه قبل از بهینه‌سازی موتور جستجو یا طراحی مجدد وبسایت است. Digital marketing audit می‌تواند تعیین کند که آیا وب‌سایت برای دستیابی به اهداف ترافیکی شما بهینه شده است با خیر و به شما کمک می‌کند تا وبسایت خود را برای رسیدن به این اهداف بهبود ببخشید.

2. انواع Digital marketing audit کدام‌اند؟

انواع مختلفی از Digital marketing audit وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به حسابرسی بازاریابی دیجیتال رقابتی، حسابرسی بازاریابی دیجیتال SEO Link، حسابرسی بهینه‌سازی تبدیل سرنخ، حسابرسی رسانه‌های اجتماعی، حسابرسی بازاریابی دیجیتال وبسایت، حسابرسی حریم خصوصی داده‌ها و… اشاره کرد.

3. حسابرسی بازاریابی دیجیتال چگونه می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند؟

انجام Digital marketing audit این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا کمپین‌ها و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خود را بهینه کنید و همچنین عملکرد فعلی خود را مورد نظارت قرار دهید تا بتوانید نقاط قوت و ضعف هر کمپین را شناسایی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا