جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آمیخته بازاریابی مک دونالد (McDonalds)

آمیخته بازاریابی مک دونالد، از عناصر مختلف بازاریابی تشکیل شده است. این عناصر به شرکت کمک می کنند تا به اهداف خود دست یابد.

در این مقاله به بررسی 7P آمیخته بازاریابی مک دونالد در بازار کشور هند می پردازیم. با ما همراه باشید.

1- محصول (Product) در آمیخته بازاریابی مک دونالد

مک دونالد بر داشتن منویی که مورد استقبال مشتریان باشد، تأکید دارد. تحقیقات بازار به آن ها کمک می کند تا به این مهم، دست یابند.

با این وجود با گذشت زمان، نیازهای مشتریان نیز تغییر می کنند. همین موضوع باعث شده تا مک دونالد، محصولات جدیدی را معرفی و محصولات قدیمی را حذف نماید (این چرخه به همین شکل ادامه دارد).

مک دونالد می داند که محبوبیت هر کدام از موارد ارائه شده در منو، متفاوت است. در واقع آن ها توانایی های مختلفی، برای ایجاد سود در هر یک از نقاط فروش دارند.

به عنوان مثال در هند، اکثر محصولات مک‌دونالدز گیاهی هستند چرا که تعداد گیاه‌خواران این کشور، زیاد است. همچنین هپی میل (Happy Meal) نیز به دلیل جذب کودکان، فروش زیادی دارد.

2- قیمت (Price) در آمیخته بازاریابی مک دونالد

شیوه درک مشتری از ارزش محصول، بر قیمت نهایی آن تأثیر می گذارد. مشتریان، تصویر ذهنی خاص خود را از ارزش محصول، ترسیم می کنند.

محصول، چیزی فراتر از یک کالای فیزیکی می باشد و در نزد مشتریان، دارای بار روانی نیز است.

به عنوان مثال اگر قیمت کمی را برای یک محصول تعیین کردید، ممکن است که مشتری تصور کند که کیفیت آن محصول پایین است.

زمانی که در حال تصمیم گیری برای تعیین قیمت محصولات هستید باید نسبت به برند خود و یکپارچی موجود در آن، اشراف کاملی داشته باشید.

مک دونالد، محصولات خود را در هند در دو دسته قرار می دهد: محصولات مقرون به صرفه برند (BA) و محصولات با ارزش اصلی برند (BCV).

محصولات BCV شامل برگر مک چیکن و مک وگی هستند.

محصولات BA نیز شامل چیکن مک گریل و مک آلو تیکی می باشند.

این دسته بندی به دلیل جلب رضایت تمامی مشتریانی صورت گرفته است که برداشت های متفاوتی از قیمت و ارزش محصولات دارند.

3- ترویج در آمیخته بازاریابی مک دونالد

ترویج، شامل تمامی انواع ارتباطات بازاریابی می شود. تبلیغات، یکی از مهم ترین شیوه های اجرای ترویج است که می توان از آن در تلویزیون، رادیو، سینما، وبسایت ها و مطبوعات (روزنامه ها و مجلات) استفاده کرد.

ترویج فروش، بازاریابی مستقیم، طرح های وفاداری، مرچندایزینگ و تحویل درب منزل، از دیگر شیوه های ترویج می باشند.

شرط موفقیت در این زمینه آن است که بتوانید چند شیوه اجرای ترویج را در ارتباطات بازاریابی، با یکدیگر ترکیب نمایید.

به عنوان مثال، با استفاده از تبلیغات تلویزیونی، مردم را نسبت به یک محصول، آگاه کرده و سپس با استفاده از تبلیغات مطبوعاتی، جزئیات بیشتری درباره آن محصول به آن ها ارائه بدهید.

به همین دلیل مک دونالد از روش های بازاریابی خطی استفاده می کند. این موضوع به شیوه های مختلفی پشتیبانی می شود؛ به عنوان مثال ممکن است آن ها از ترویج درون‌فروشگاهی برای انجام این کار استفاده کنند. در این شیوه، آن ها با استفاده از یک دستگاه کلکسیونی ترویجی، از مردم می خواهند که محصول را امتحان کنند و سپس آن ها را نسبت به خرید محصول، تشویق می نمایند.

مک دونالد، تمرکز زیادی بر هدف قرار دادن کودکان دارد. به عنوان مثال آن ها در هپی میل ها، اسباب بازی های مختلفی قرار می دهند.

همچنین مک دونالد قرعه کشی های مختلفی (مانند وجود کارت های با قابلیت خراش در محصول سفارش داده شده) را اجرا می کند که جوایز متنوعی به برندگان این قرعه کشی داده می‌ شود.

4- مکان (Place) در آمیخته بازاریابی مک دونالد

مکان، تنها به فروشگاه های فیزیکی یا نقاط توزیع محصول، محدود نمی شود.

در واقع این بخش از آمیخته بازاریابی، شامل مدیریت طیف وسیعی از فرآیندهای مختلف است که در طی آن ها، محصولات به مصرف کنندگان نهایی عرضه می شوند.

فروشگاه های مک دونالد در تمامی شهرها وجود دارند و این موضوع باعث شده تا میزان در دسترس بودن آن ها زیاد باشد. خدمات سواره نیز خرید محصولات مک‌دونالد را برای مصرف کنندگان، آسان تر کرده است.

5- افراد (People) در آمیخته‌ی بازاریابی مک دونالد

کارمندان مک دونالد دارای یونیفرم یکسانی در سراسر دنیا هستند. این شرکت بر خدمت رسانی سریع و دوستانه به مشتریان، تأکید زیادی دارد.

تمامی فرنچایزها، آموزش هایی در زمینه مدیریت مشتریان و راضی نگه داشتن آن ها، دیده اند. آن ها همچنین برای رسیدگی کردن به انتقادهای منفی مشتریان و نحوه عمل در هنگام وجود فشار زیاد نیز، آموزش یافته اند.

فایده چنین آموزش هایی، زمانی برجسته می شود که آن کارمند، با تجربه نبوده و باید در آخر هفته یا تعطیلات (که فروشگاه شلوغ می شود) خدمت رسانی نماید.

6- فرآیند (Process) در آمیخته بازاریابی مک دونالد

فرآیند تولید محصول مک دونالد کاملا شفاف است. در واقع مشتریان می توانند تمامی پروسه تولید محصول را مشاهده نمایند.

در حقیقت خود مک دونالد به مشتریانش این اجازه را داده تا استانداردهای بهداشتی آنان را مشاهده و قضاوت نمایند.

همچنین از مشتریان خواسته می شود تا موارد مورد استفاده در غذا را نیز بررسی کنند.

7- شواهد فیزیکی (Physical Evidence) در آمیخته بازاریابی مک دونالد

مک دونالد توجه زیادی به تمیز بودن فضای داخلی و بهداشت فروشگاه های خود دارد. آن ها همچنین بر جذاب بودن نمای بیرونی و آراستگی دکوراسیون خود نیز، تمرکز دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا