جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آمیخته بازاریابی نایک (Nike)

آمیخته بازاریابی نایک (Nike)

حتماً تابه‌حال اسم برند نایک و شعار معروف آن Just do it به گوشتان خورده است. نایک یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های جهان در زمینه کفش و وسایل اسپرت است. برند نایک در سراسر جهان طرف دارد زیادی دارد و هر روزه نیز در حال پیشرفت است. استراتژی های بازاریابی نایک تأثیر بسیار زیادی در محبوبیت این برند داشته است. مدیران بازاریابی این مجموعه باتوجه‌به جدیدترین تغییرات بازار و جامعه آمیخته بازاریابی نایک را به‌روز می‌کنند.

آمیخته بازاریابی به معنای استفاده از عناصر مختلف فروش و تعامل آن‌ها با یکدیگر است. با یک آمیخته بازاریابی مناسب می‌توان تعامل بهتری با مشتریان داشت که شرکت نایک مارکتینگ در این زمینه بسیار موفق بوده است. در این مقاله از وب‌سایت علی ناصرحجتی با ما همراه باشید تا با برند نایک و استراتژی‌ها و آمیخته بازاریابی آن بیشتر آشنا شویم.

نایک مارکتینگ؛ برند نایک

کمپانی نایک امروزه یکی از  برندهای پیشگام در زمینه کفش و لباس ورزشی به‌حساب می‌آید که هر ساله محبوب‌تر می‌شود و درآمد بیشتری کسب می‌کند. کمپانی نایک در ابتدا با نام Blue Ribbon Sports توسط بیل بوورمن در سال 1964 تأسیس شد و در سال  1978 به نایک تغییر نام داد. این برند روزبه‌روز پیشرفت کرد تاحدی‌که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان شعبه دارد و محصولات خود را به فروش می‌رساند. نایک مارکتینگ یکی از عوامل اصلی موفقیت این برند به‌حساب می‌آید.

آمیخته بازاریابی نایک

آمیخته بازاریابی نایک

بازاریابان اصولاً آمیخته بازاریابی خود را به چهار دسته طبقه‌بندی می‌کنند که شامل محصول، قیمت، مکان و ترویج است. در طول سال‌ها، متغیرهای هر عنصر از آمیخته بازاریابی مطابق با پویایی صنعت تکامل‌یافته و تغییراتی داشته است. این نوآوری‌ها و تغییرات عوامل بسیار مهمی در موفقیت کمپانی نایک در انطباق با پویایی بازار و تغییرات است. نایک مارکتینگ بر روی تقاضای مصرف‌کنندگان بین‌المللی، منطقه‌ای و محلی تأثیرگذار است. در ادامه عناصر مختلف آمیخته بازاریابی نایک و استراتژی های بازاریابی نایک در این زمینه را بررسی می‌کنیم.

1. نایک مارکتینگ؛ محصول

در آمیخته بازاریابی اولین عنصر محصول یا Product است. برند نایک طیف وسیعی از محصولات، از جمله پوشاک، کفش و تجهیزات ورزشی را ارائه می‌دهد. محصولات و تجهیزات ورزشی نایک برای ورزش‌های مختلفی مانند فوتبال، بیسبال، والیبال، دوچرخه‌سواری، تمرینات متقابل، فعالیت‌های آبی، تنیس، گلف و… طراحی می‌شود. محصولات نایک به‌طورکلی بر کیفیت برتر و طیف گسترده‌ای از کالاها برای هر علاقه‌مندان به ورزش تمرکز دارد.

2. قیمت

دومین آمیخته بازاریابی نایک قیمت است. کمپانی نایک از استراتژی‌های قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش برای همه محصولات خود استفاده می‌کند. پیش از اینکه قیمت‌گذاری را بر روی محصولات خود اعمال کنند، بازاریابان برند نایک پاسخ کلی مشتریان را ارزیابی می‌کنند. این نمونه از نایک مارکتینگ در قیمت‌گذاری به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا سود خود را در طول زمان افزایش دهند.

برند نایک از  راهکارهای هدف‌گذاری در بازار برای افزایش فروش و وفاداری مشتریان استفاده می‌کند. قیمت‌گذاری مبتنی بر حق بیمه به ارائه قیمت محصولات با کیفیت بالاتر از ارزش محصولات رقیب در کمپانی نایک اشاره دارد. کمپانی نایک گاهی تخفیف‌هایی بر روی محصولات خود می‌گذارد. این استراتژی در نایک مارکتینگ به افزایش وفاداری مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید کمک بسیاری می‌کند.

استراتژی‌ های قیمت‌گذاری برند نایک

استراتژی‌ های قیمت‌گذاری برند نایک

نایک به‌عنوان یک برند پیشرو در صنعت پوشاک ورزشی از استراتژی‌های قیمت‌گذاری چندوجهی برای محصولات خود استفاده می‌کند. برخی از استراتژی‌های نایک مارکتینگ در قیمت‌گذاری به‌صورت زیر است:

  • قیمت‌گذاری برتر
  • قیمت‌گذاری مبتنی بر بازار
  • قیمت‌گذاری روان‌شناختی
  • قیمت‌گذاری بخش‌بندی شده
  • قیمت‌گذاری تخفیف و فروش

3. آمیخته بازاریابی نایک؛ مکان

استراتژی‌های نایک مارکتینگ برای مکان و توزیع بسیار ساده است. کمپانی نایک می‌خواهد محصولاتش تاحدامکان به مشتریان بیشتری در سراسر جهان برساند. کپمانی نایک در بسیاری از کشورهای جهان دارای شعبه است. محصولات نایک در بسیاری از خرده‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد؛ زیرا اکثر مشتریان ترجیح می‌دهند تا محصولات ورزشی به‌خصوص کفش را به‌صورت حضوری و آزمایش فیزیکی خریداری کنند. در برابر این افرادی نیز قرار دارند که علاقه‌ای به حضور در صف‌های طولانی ندارند و مایل‌اند سفارش خود را به‌صورت اینترنتی ثبت کنند.

همان‌طور که پویایی صنعت تغییر می‌کند، نایک نیز با این روند پیش می‌رود و سایت‌هایی نیز برای فروش اینترنتی محصولات خود ایجاد می‌کند. نایک همچنین دارای فروشگاه‌های فانتزی ای نیز است. کمپانی نایک دارای یکی فروشگاه بزرگ به نام Niketown است که از چهارطبقه تشکیل شده است و شامل چندین فروشگاه فانتزی است که جدیدترین محصولات برند نایک را می‌فروشند.

نمایندگان نایک مارکتینگ می‌توانند در این فروشگاه، در مورد محصولات خاص به مشتریان مشاوره دهند. این فروشگاه به مشتریان این پیام را می‌دهد که برند نایک برای آن‌ها ارزش قائل است و مشتریان در آن می‌توانند یک تجربه خرید عالی را تجربه کنند.

4. ترویج

در آمیخته بازاریابی نایک آخرین مرحله ترویج یا Promotion است. نایک مارکتینگ از استراتژی‌های مختلفی برای تبلیغات و ترویج محصولات خود استفاده می‌کند. استراتژی تبلیغاتی نایک از تبلیغات معمولی و تبلیغات دیگر گسترش می‌یابد. کمپانی نایک بازاریابی مستقیم را از طریق ارتباط شخصی با مدارس، کالج‌ها، سازمان‌ها و تیم‌های ورزشی محلی انجام می‌دهد.

استراتژی های بازاریابی نایک شامل ارائه پیشنهادها و تخفیف‌های عالی به مشتریان می‌شود. در نایک مارکتینگ همچنین از اینفلوئنسرها و افراد مشهور به‌خصوص در حوزه ورزش استفاده بسیاری می‌شود. با استفاده از این استراتژی مشتریان بیشتری جذب برند نایک می‌شوند. به دلیل این که جوانان امروزی بیشتر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، این شرکت محصولات خود را از طریق تعامل با مشتری و با استفاده از کانال‌ ها و ترندهای رسانه‌ های اجتماعی نوظهور نیز تبلیغ می‌کند.

نایک مارکتینگ

نایک مارکتینگ

شرکت نایک از استراتژی‌های و ایده‌های مختلفی برای موفقیت خود و جلب‌اعتماد مشتریان استفاده می‌کند. کسب‌وکارهای جدید می‌توانند از برخی از ایده‌های برند نایک ایده بگیرند و کسب‌وکار خود را به‌سوی موفقیت پیش ببرند. برخی از استراتژی‌های برند نایک که می‌توانید از آن‌ها درس بگیرید به‌صورت زیر است:

  • موقعیت مناسب برند خود را توسعه دهید: تنها بر روی یک موقعیت خاص تمرکز نکنید و برند خود را گسترش دهید. برای مثال در ابتدای کار که برند نایک تنها بر روی کفش‌های مخصوص دویدن تمرکز داشت، توانایی رقابت با برندهایی مثل آدیداس یا پوما را نداشت.
  • سازماندهی امور مالی: امور مالی خود را سازمان‌دهی و اولویت‌بندی کنید. درصورتی‌که بستری مناسب برای تبلیغات پیدا کنید نیازی نیست که هزینه هنگفتی بابت تبلیغات بپردازید.
  • با مخاطبان خود در ارتباط باشید: شرکت نایک دارای کانال‌های دیجیتال مدرن برای دسترسی به مردم و مشتریانش است. همچنین تبلیغاتی ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد به آنها نزدیک است. ارتباط با مشتریان باعث جلب‌اعتماد آن‌ها می‌شود و آن‌ها را تبدیل به مشتریانی وفادار می‌کند.
  • اینفلوئنسرها را سفیران خود کنید: در نایک مارکتینگ افراد معروف و اینفلوئنسرها به جذب مشتریان و محبوبیت بیشتر کمک بسیاری می‌کند.
  • یک شعار تبلیغاتی قوی ایجاد کنید: اکثر تصاویر نایک با جملات بسیار کوتاه و ساده‌ای همراه هستند؛ ولی پشت تمام آن‌ها ایده‌هایی خوابیده است که باعث جذب مخاطبین می‌شود.
  • نقاط قوت خود را مشخص کنید و از آن‌ها درس بگیرید: ممکن است در زمینه‌هایی استعداد داشته باشید؛ ولی آن‌ها را نادیده بگیرید و از آن‌ها استفاده نکنید. از اجرای خلاقیت و ایده‌هایی که در سرتان دارید نترسید.

جمع‌بندی

کمپانی نایک یکی از بزرگ‌ترین برندها در تولید محصولات و پوشاک ورزشی در سراسر جهان است. این کمپانی هر روزه در حال پیشرفت است و درآمد بیشتری را کسب می‌کند. دلیل موفقیت نایک مارکتینگ استفاده از بهترین استراتژی‌ها است. آمیخته بازاریابی نایک هم‌زمان با پیشرفت و پویایی بازار تغییر می‌کند و خود را به‌روز نگه می‌دارد. استراتژی های بازاریابی نایک به ما نشان می‌دهد که توجه به مشتریان و تبدیل مشتریان عادی به مشتریان وفادار در موفقیت برند بسیار مؤثر است.

اگر شما نیز قصد دارید بهترین استراتژی‌ها را در کسب‌وکار خود استفاده کنید و آمیخته بازاریابی خود را با دنیای در حال تغییر و پویای امروزه هماهنگ کنید می‌توانید از کمک‌های دکتر علی ناصرحجتی استفاده کنید. علی ناصرحجتی دارای سال‌ها تجربه در زمینه مشاوره مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ، مشاوره مدیریت و… است و به پیشرفت کسب‌وکار شما کمک بسیاری می‌کند. برای دریافت مشاوره می‌توانید به بخش رزرو مشاوره مراجعه کنید.

سؤالات متداول:

آیا امکان خرید محصولات نایک به‌صورت آنلاین وجود دارد؟

بله

برند نایک برای جذب مشتریان جوان‌تر از چه روش تبلیغاتی استفاده می‌کند؟

شبکه‌های اجتماعی

تخفیف در استراتژی‌های قیمت‌گذاری برند نایک چه تأثیری دارد؟

باعث جذب مشتریان بیشتر و به‌وجودآمدن مشتریان وفادار می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا