جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با سرپ گوگل + مزایای استفاده از آن

در صفحه سرپ گوگل امکانات SERP شامل پنل دانش، سؤالات پرتکرار، مرورها، ویدئو، اخبار و… وجود دارد که تمام این بخش‌ها در جایگاه خود اهمیت دارند. مزایای استفاده از SERP گوگل این است که هرکدام از این بخش‌ها شرایطی بهینه برای سایت‌های مختلف فراهم می‌کنند تا با قرارگیری در این بخش‌ها در صدر نتایج گوگل قرار گیرند. قرارگیری در صدر نتایج گوگل منجر به افزایش سودآوری می‌شود. از دیگر مزایای استفاده از SERP گوگل بهینه‌سازی شرایط سئو سایت است. سئو نقشی کلیدی در افزایش رتبه‌بندی سایت داشته و پیامدهای نادیده گرفتن SEO و بهینه‌سازی موتورهای جستجو در بازاریابی آنلاین بسیار شدید است. لازم است صاحبان کسب‌وکار از جدیدترین ویژگی‌های سرپ گوگل مطلع بوده و شرایط سایت خود را با روند تکاملی SERP هماهنگ کنند. 

نرخ کلیک در SERP

برای محاسبه نرخ کلیک ارگانیک، تعداد کلیک‌ها بر تعداد دفعات نمایش وب‌سایت تقسیم می‌شود. جایگاه سایت و رتبه‌بندی در سرپ گوگل دارای بیشترین تأثیر بر نرخ کلیک در سئو است. شواهد نشان می‌دهد که معمولاً کاربران فقط روی چند نتیجه اول در صفحه جستجو کلیک می‌کنند. درنتیجه این الگوی رفتاری، میزان نرخ کلیک و ترافیک طبیعی برای صفحات قرار گرفته در رتبه‌های پایین‌تر سرپ بسیار کم بوده و افزایش ترافیک وب‌سایت نخواهند داشت. مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر نرخ کلیک عبارت‌اند از:

  • تبلیغات:تبلیغات پولی در سرپ موجب کاهش میزان نرخ کلیک طبیعی می‌شوند.
  • بهینه‌سازی اسنیپت: با بهینه‌سازی متا دیسکریپشن و تگ‌های عنوان، نرخ کلیک نتایج طبیعی در صفحه نتایج سرپ گوگل بهبودیافته و می‌توان از مزایای استفاده از SERP گوگل استفاده کرد.
  • عبارات مورد جستجوی Branded  و Non-Branded: عبارات Branded در مقایسه با عبارات Non-Branded دارای نرخ کلیک بالاتر در صفحه نتایج هستند.
  • جستجوهای دارای نرخ کلیک صفر (Zero-Click Searches):این گروه از عبارت‌های جستجو شده توسط کاربران موجب می‌شود تا کاربر بدون نیاز به کلیک روی نتایج سرپ، پاسخ را پیدا کند. این عبارت‌ها ترافیک ورودی سایت‌ها و نرخ کلیک را بسیار کاهش می‌دهند.

ویژگی‌های سرپ: معمولاً امکانات SERP در صفحه نتایج بالاتر از نتایج طبیعی قرار می‌گیرند. درنتیجه تغییرات چشمگیری در میزان نرخ کلیک نتایج جستجوی سنتی ایجاد می‌شود.

نتایج طبیعی سرپ گوگل چیست؟

منظور از نتایج طبیعی سرپ گوگل آن دسته از نتایجی است که ازطریق سئوی استاندارد و ارتباط بالای کلمه کلیدی با عبارات جستجو شده توسط کاربر در سرپ نشان داده می‌شود. نتایج طبیعی سرپ بر اساس نظر گوگل و با کمک الگوریتم‌های رتبه‌بندی انتخاب و اولویت‌بندی می‌شوند. مهم‌ترین عوامل مؤثر در رتبه‌بندی سایت‌ها عبارت‌اند از:

  • سرعت بارگذاری سایت
  • سیگنال‌های سئو داخلی مانند کلمات کلیدی مرتبط
  • سیگنال‌های سئو خارجی مانند بک‌لینک‌ها
  • سیگنال‌های حضور برند در فضای آنلاین و اعتمادسازی

نام دیگر نتایج طبیعی لینک‌های آبی است که در قالب اسنیپت‌های کوچک نمایش داده می‌شوند. منظور از اسنیپت که از امکانات SERP است نتایج جستجو است که در حالت ساده شامل متا دیسکریپشن، پیوند یکتا و عنوان می‌شود.

چگونگی افزایش رتبه در سرپ گوگل

برای افزایش رتبه در سرپ گوگل و بهره‌مندی از مزایای استفاده از SERP گوگل باید محتوای سایت به‌خوبی مدیریت شده و از اطلاعات سئو شده در آن استفاده کرد. درنتیجه میزان نرخ کلیک، ترافیک وب‌سایت و تعداد بازدیدکنندگان از سایت شما افزایش می‌یابد. تمام این موارد منجر به افزایش رتبه سایت در SERP خواهد شد.

انواع نتایج جستجو در SERP

در بخش Google SERP سه نوع نتیجه متفاوت نمایش داده می‌شود که هرکدام نقش خود را دارند. این نتایج عبارت‌اند از:

  • نتایج طبیعی یا ارگانیک: این نتایج حاصل الگوریتم‌های پیچیده گوگل هستند و 200 فاکتور مختلف برای رتبه‌بندی دارند. نتایج ارگانیک شامل عنوان صفحه، متا دیسکریپشن و آدرس صفحه (URL) هستند.
  • نتایج غیرارگانیک:این بخش از SERP دربرگیرنده سؤالات متداول، زمان انتشار، به‌روزرسانی و… است.
  • نتایج مربوط به امکانات SERP:شامل محتوا، تصاویر ویدئو، تبلیغات و… است.

برای اینکه بتوان از مزایای استفاده از SERP گوگل بهره برد باید اطلاعات راه‌یافته به سرپ گوگل بهینه‌سازی شوند. بهینه‌سازی این اطلاعات منجر به افزایش تعداد بازدیدکنندگان محتوای موردنظر در صفحه نتایج جستجو می‌شود. 

ویژگی های جذاب SERP

گوگل دائماً در حال به‌روزرسانی سرپ است تا از این طریق با ارائه اطلاعات مرتبط و مفید به کاربران تجربه کاربری را بهبود بخشد. تغییرات سریع و به‌روزرسانی‌های مختلف مزایای استفاده از SERP گوگل را چندبرابر کرده و موجب می‌شود تا کاربران به تمام امکانات SERP دسترسی داشته باشند. سرپ دارای ویژگی‌های جذابی است که عبارت‌اند از:

  • تنوع بالا
  • امکان شخصی‌سازی SERP
  • تعاملی شدن بیشتر سرپ گوگل

گوگل با استفاده از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی سرپ گوگل اقدام می‌کند. مواردی مانند رتبه‌بندی نتایج، شناسایی محتوای اسپم و فیلترکردن آن‌ها و ارائه پاسخ‌های مستقیم بخشی از این موارد هستند.

جمع‌بندی

صفحه نتایج موتورهای جستجوی گوگل، سرپ گوگل نام دارد که غالباً در صفحه اول عبارت کلیدی مورد جستجو برای کاربر نشان‌داده‌شده و در هر صفحه چند سایت خاص و مرتبط معرفی می‌شوند. نتایج حاصل در برخی موارد منحصربه‌فرد و در برخی موارد عمومی هستند.

قرارگیری در صدر نتایج گوگل منجر به افزایش سودآوری می‌شود که از مهم‌ترین مزایای استفاده از SERP گوگل است. همچنین بهینه‌سازی شرایط سئو سایت نیز نقش زیادی در افزایش نرخ کلیک و میزان ترافیک ورودی دارد. در صفحه نتایج موتور جستجو با امکانات و ویژگی‌های متعددی روبرو می‌شویم که پنل دانش، کارت دانش، فیچر اسنیپت، ویدئو، تصاویر و… برخی از امکانات SERP هستند.

سرپ گوگل چیست؟

صفحه نتایج موتورهای جستجوی گوگل، سرپ گوگل نام دارد که غالباً در صفحه اول عبارت کلیدی مورد جستجو برای کاربر نشان داده می‌شود.

سرپ چه امکاناتی دارد؟

پنل دانش، کارت دانش، فیچر اسنیپت، ویدئو، تصاویر و… برخی از امکانات SERP هستند.

مزایای استفاده از SERP گوگل چیست؟

قرارگیری در صدر نتایج گوگل، افزایش سودآوری، افزایش نرخ کلیک و…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا