جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
استراتژی‌ هایی که باید برای بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله بدانید

استراتژی‌ هایی که باید برای بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله بدانید

بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله به استفاده از بیش از یک کانال برای رسیدن به مشتریان و فروش بیشتر اطلاق می‌شود. ویژگی های استراتژی های تجارت الکترونیکی چندکاناله باید طوری باشند که موجب هدررفتن بودجه نشوند. اهمیت استفاده از استراتژی های تجارت الکترونیکی چندکاناله افزایش جذب مشتری و فروش بیشتر و بهتر است و موجب قراردادن محصولات به طرق مختلف در معرض دید مشتریان خواهد شد.

در ادامه این مطلب از وب‌سایت دکتر علی ناصرحجتی، مشاور برتر دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ به بررسی بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله و ویژگی های استراتژی های تجارت الکترونیکی چندکاناله خواهیم پرداخت.

بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله

بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله عمل استفاده از بیش از یک کانال فروش برای دستیابی به مشتریان و فروش محصولات بیشتر برای تنوع بخشیدن به اتکای شما به یک فروشگاه آنلاین است. بازاریابان ممکن است از چندین کانال توزیع استفاده کنند تا مشتریان بتوانند محصولات را به روش دلخواه خود تهیه کنند؛ برای مثال یک تجارت ممکن است محصولات را در یک فروشگاه خاص بفروشد و در عین حال فروشگاه آنلاین خود را حفظ کند.

در واقع بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله عملی است که در آن یک برند محصولات را در چندین کانال دیجیتالی بازاریابی می‌کند. هدف این استراتژی این است که محصولات را در معرض دید مشتریان یعنی جایی که زمان می‌گذرانند، قرار دهد. تجارت الکترونیک چند فروشگاهی پلتفرمی است که برای راه‌اندازی چندین فروشگاه اینترنتی یا بازدید از فروشگاه‌ها برای گسترش بین‌المللی مورداستفاده قرار می‌گیرد. یک استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله، تلاش‌ها را برای ارتباط با مخاطبان هدف از طریق پلتفرم‌های مختلف، چه آنلاین و چه آفلاین، هماهنگ می‌کند. ویژگی های استراتژی های تجارت الکترونیکی چندکاناله برای شرکت‌های بزرگ بسیار مهم است؛ زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مشتریان بالقوه را در جایی که فعال‌ترین هستند، جذب کنند و تاثیر برند را افزایش دهند.

استراتژی های بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله

استراتژی های بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله

استراتژی‌های بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله عبارت‌اند از:

 1. استفاده از تگ‌ های UTM

برچسب‌گذاری UTM ابزار ارزشمندی برای ردیابی عملکرد کمپین‌های بازاریابی چند کانالی شما است. با استفاده از تگ‌های UTM، می‌توانید متوجه شوید که کدام کمپین‌ها بیشترین ترافیک و تبدیل‌ها را دارند و تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد اینکه زمان و منابع خود را کجا متمرکز کنید، بگیرید. “UTM” مخففUrchin Tracking Module  یا Urchin Tracking Monitor  است. UTM یک فناوری کدگذاری URL و سیگنال است که برای اندازه‌گیری دقیق‌تری از بازدیدهای وب‌سایت طراحی شده است. کدهای UTM به انتهای URLهای معمولی اضافه می‌شوند و اطلاعات بیشتری در مورد هر پیوند وب‌سایت ارائه می‌دهند. این یکی از استراتژی‌‌های بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله است.

2. درک کامل سفر مشتری

نقشه سفر مشتری تجارت الکترونیک تجسمی از تمام تجربیات بالقوه‌ای است که یک مشتری ممکن است با سازمان یا کسب‌وکار شما داشته باشد. چنین نقشه‌ای همچنین مراحلی را که این تجربیات به احتمال زیاد در آن‌ها رخ می‌دهد، برجسته می‌کند. پنج مرحله برای سفر مشتری وجود دارد: آگاهی، توجه، خرید/تصمیم‌گیری، وفاداری و حمایت. در واقع سفر مشتری مجموعه‌ای از مراحل است که با شناخت برند شروع می‌شود قبل از اینکه یک فرد حتی مشتری شود، منجر به خرید و در نهایت وفاداری مشتری می‌شود. کسب‌وکارها از سفر مشتری برای درک بهتر تجربه مشتریان خود استفاده می‌کنند.

3. بهترین کانالی که مناسب برند شما باشد را بیابید

معیارهای بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله بسته به اهداف تجاری شما متفاوت خواهد بود. با این حال چند معیار کلیدی وجود دارد که همیشه باید در نظر داشته باشید. به‌عنوان مثال باید کانال‌های خود را شناسایی کنید. برای این کار اولین قدم این است که مشخص کنید کدام کانال‌ها بیشترین ترافیک و تبدیل را برای شما به ارمغان می‌آورند. شما می‌توانید این کار را با نگاه‌کردن به تجزیه‌وتحلیل وب‌سایت تجارت الکترونیک و ارزیابی رسانه‌های اجتماعی خود انجام دهید. هنگامی که بدانید کدام کانال‌ها عملکرد خوبی دارند، می‌توانید تلاش خود را روی این پلتفرم‌ها متمرکز کنید. یک شرکت به طور متوسط ​​از 3 یا 4 کانال بازاریابی مختلف استفاده می‌کند.

شناسایی کانال‌های بازاریابی مناسب و اندازه‌گیری عملکرد آن‌ها ممکن است بدون مهارت و ابزار مناسب، چالشی باشد. ابزارهایی مانند Improvado با بیش از 300 کانال بازاریابی و فروش ادغام می‌شوند تا به‌طور خودکار داده‌های عملکرد را استخراج کنند، آن‌ها را عادی کنند و به روشی قابل هضم ارائه کنند. یافتن آخرین روش‌های بازاریابی برای بهبود کانال‌های توزیع و فروش اینترنتی از مهم‌ترین راه‌های یافتن بهترین کانال است.

4. بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله؛ از ابزارهای مختلف برای تقویت کمپین خود استفاده نمایید

در دنیای فروش آنلاین، جایی که هر کلیک می‌تواند منجر به خرید شود، نرم‌افزارهای بازاریابی تجارت الکترونیک چندکاناله به قهرمان گمنام فروشندگانی تبدیل شده است که قصد دارند، افق دید خود را گسترش دهند. تصور کنید که بتوانید ویترین‌های فروشگاه خود را در پلتفرم‌های مختلف مدیریت کنید. از غول‌های آمازون و eBay گرفته تا حوزه‌های خرید اجتماعی اینستاگرام وTikTok . این موضوع یک اصل مهم در بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله است.

ویژگی های استراتژی های تجارت الکترونیکی چندکاناله

ویژگی های استراتژی های تجارت الکترونیکی چندکاناله

بازاریابی تجارت الکترونیک چندکاناله به راهبردی برای کسب‌وکارهایی تبدیل شده است که به دنبال گسترش دامنه دسترسی خود و افزایش فروش هستند. با کانال‌های مختلف موجود، مانند رسانه‌های اجتماعی و بازارها، این استراتژی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا از طریق نقاط تماس مختلف با مشتریان خود در ارتباط باشند؛ اما صرفا استفاده از چندین کانال برای تسلط بر استراتژی تجارت الکترونیک چند کانالی شما کافی نیست. چه در حال حاضر در چند کانال مختلف فروش داشته باشید، یا بخواهید شروع به گسترش کنید، این 8 نکته به شما کمک خواهد کرد. بیاموزید که چگونه ویژگی های استراتژی های تجارت الکترونیکی چندکاناله خود را به گونه‌ای گسترش دهید که اطمینان حاصل شود که بودجه شما هدر نمی‌رود. همچنین کشف کنید که برای رقابتی ماندن، باید بر اساس کسب‌وکار و موجودی خود کدام کانال‌ها را گسترش دهید.

 1. کانال های خود را هوشمندانه انتخاب کنید

موفقیت در بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله با شناسایی کانال‌های مناسب برای کسب‌وکار شما آغاز می‌شود. یکی از راه‌های موثر برای انجام این کار، بررسی بخش خود است. به جایی که رقبای شما در حال فروش هستند، نگاه کنید و به موفقیت‌ها و شکست‌های آن‌ها توجه کنید. آیا کانالی وجود دارد که رقبای شما به طور محسوسی غایب باشند؟ این می‌تواند یک فرصت استفاده نشده برای کسب‌وکار شما باشد. از طرف دیگر، اگر رقبای شما همگی روی یک پلتفرم خاص فروش می‌کنند؛ اما هیچ نتیجه قابل توجهی نمی‌بینند، می‌تواند سیگنالی برای دور شدن از آن کانال باشد.

ممکن است هر کانالی برای کسب‌وکار شما مناسب نباشد. بسیار مهم است که به ویژگی های استراتژی های تجارت الکترونیکی چندکاناله خود ارزش بیافزایید، نه فقط حجم. کانال‌هایی که برای فروش انتخاب می‌کنید ممکن است به نوع محصولات شما بستگی داشته باشد. 3 کانال برتر در بیشتر صنایع ترکیبی از Google Shopping، فیس بوک و یا یک کانال محلی است؛ بنابراین اگر در حال فروش در آنجا هستید و می‌خواهید آن را بیشتر گسترش دهید، 5 یا حتی تا 10 کانال برتر را بررسی کنید.

به‌عنوان‌مثال برای تبلیغ‌کنندگان تجارت الکترونیکی که مبلمان، پوشاک یا محصولات بهداشتی و زیبایی می فروشند، Pinterest و Bing در زمره 5 کانال برتر و محبوب هستند.

2. تبلیغات خود را به طور موثر انجام دهید

هنگام تسلط بر استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله، مقیاس‌بندی یک عامل حیاتی است. همان‌طور که تجارت شما رشد می‌کند، باید اطمینان حاصل کنید که موجودی کافی برای پاسخگویی به تقاضای افزایش یافته دارید. اقلام تبلیغاتی که موجودی ندارند، می‌تواند به اعتبار و نتایج کمپین‌های شما آسیب برساند.

به‌روزرسانی منظم فیدهای محصول شما به جلوگیری از این امر کمک می‌کند. این موضوع شامل ردیابی فوری موجودی در تمام کانال‌ها، حذف سریع یا علامت‌گذاری اقلام موجود در انبار در صورت لزوم می‌شود. به خاطر داشته باشید که مقیاس‌بندی صرفا به موجودی مربوط نمی‌شود؛ بلکه به ظرفیت شما برای مدیریت افزایش فروش و تعامل با مشتری مرتبط است.

بیشتر بخوانید: آخرین روند‌ها و راهکارها در بهره‌گیری از لینکدین برای توسعه کسب و کار

3. بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله؛ روی بهینه سازی عناوین محصولات تمرکز کنید

بهینه‌سازی تمام قسمت‌های فید محصول شما در بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله بسیار مهم است؛ اما عناوین محصولات دارای وزن زیادی هستند. زیرا به شدت بر الگوریتم گوگل تأثیر می‌گذارند و می‌توانند به طور قابل توجهی بر روی دید لیست شما تأثیر بگذارند. تقریباً 11٪ از فروشگاه‌های آنلاین عناوین محصولات خود را در فیدهای خود بهینه می‌کنند؛ بنابراین با توجه بیشتر به این بخش از کمپین خود، می‌توانید از رقبای خود پیشی بگیرید.

4. از قدرت برچسب های سفارشی استفاده کنید

برچسب‌های سفارشی ابزاری هستند که اغلب در بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله استفاده نمی‌شوند و می‌توانند مزایای قابل‌توجهی داشته باشند. در سال 2023، فقط 11.29٪ از فروشگاه‌های آنلاین برچسب‌های سفارشی را به فیدهای خود اضافه کردند. اساسا این برچسب‌ها، برچسب‌های منحصربه‌فردی هستند که می‌توانید به محصولات خود در Google Shopping اختصاص دهید و به شما این امکان را می‌دهند که موجودی خود را به روش‌هایی که برای کسب‌وکار شما منطقی است، طبقه‌بندی و بخش‌بندی کنید.

تصاویر محصول را افزایش دهید

5. تصاویر محصول را افزایش دهید

بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله موفق تا حد زیادی با کیفیت و کمیت تصاویر محصول افزایش می‌یابد. مشتریان به طور فزاینده‌ای انتظار دارند، چندین تصویر را در هر محصول ببینند، از جمله تصاویر سبک زندگی که محصول در حال استفاده را به نمایش می‌گذارد. این نه تنها به توضیحات محصول شما عمق می‌دهد؛ بلکه به مشتریان کمک می‌کند تا تجسم کنند که محصول چگونه می‌تواند در زندگی روزمره آن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

6. شناسه‌های محصول را با تمرکز بر GTIN اضافه کنید

شناسه‌های محصول اساسا کدها یا اعداد منحصربه‌فردی هستند که به تشخیص موارد خاص در دنیای بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله کمک می‌کنند. آن‌ها نقش مهمی در استراتژی‌های تجارت الکترونیک چندکانالی دارند که فهرست محصولات کارآمد، بهینه‌سازی جستجو و ردیابی موجودی را ممکن می‌سازد. رایج‌ترین شناسه‌های محصول مورد استفاده عبارت‌اند از: شماره‌های کالای تجاری جهانی (GTIN)، شماره‌های قطعه سازنده  (MPN) و نام‌های تجاری.

شناسه های دیگری نیز وجود دارد، مانند:

  • شابک (برای کتاب)
  • UPC  (کد جهانی محصول)
  •  EAN (شماره مقاله اروپایی)
  •  JAN (شماره مقاله ژاپنی)

7. محصولات زیان آور را حذف کنید

به همان اندازه که برجسته کردن محصولات اصلی خود مهم است، شناسایی و حذف مواردی که به نتیجه شما کمک نمی کنند، می‌تواند سود شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. تعداد فزاینده‌ای از بازاریابان مزایای تبلیغات انتخابی را تشخیص می‌دهند و ویژگی های استراتژی های تجارت الکترونیکی چندکاناله خود را تغییر می‌دهند تا مشخص کنند کدام محصولات را از کمپین خود حذف کنند. در حال حاضر دو سوم تبلیغ‌کنندگان به‌طور استراتژیک محصولات خاصی را حذف می‌کنند تا از پایان بودجه تبلیغاتی خود در مواردی که بعید است، سود قابل توجهی به همراه داشته باشند، جلوگیری کنند.

8. بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله؛ ویژگی های تبلیغات خرید را درک کنید

هنگام ایجاد تبلیغات خرید، درک فیلدهای خاص مورد نیاز Google و تفاوت آن‌ها با فیلدهای تعریف شده توسط نرم افزار سبد خرید شما بسیار مهم است.

در مورد گوگل، ویژگی‌های مورد نیاز عبارت‌اند از:

  • شناسه
  • عنوان
  • شرح
  • ارتباط دادن
  • پیوند _ تصویر
  • دسترسی
  • قیمت

نرم‌افزار سبد خرید شما ممکن است این ویژگی‌ها را به‌صورت متفاوتی برچسب‌گذاری کند یا ممکن است شامل ویژگی‌های اضافی باشد که توسط Google مورد نیاز نیست.

اهمیت استفاده از استراتژی های تجارت الکترونیکی چندکاناله

اهمیت استفاده از استراتژی های تجارت الکترونیکی چندکاناله

در مورد اهمیت بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله می‌توان به این نکته اشاره کرد که با افزایش علاقه به تجربه خرید حضوری، برندها از فرصت استفاده می‌کنند تا فروشگاه‌هایی را باز کنند و به اشتیاق دوباره مشتریان برای خرید فیزیکی پاسخ دهند و این روند فراتر از سطح ملی و بازارهای بین المللی نیز گسترش می‌یابد. با این حال، آنچه جالب است این است که فروشگاه‌های جدید فراتر از مراکز فروش سنتی توسعه می‌یابند و به نمایشگاه‌هایی تبدیل می‌شوند که آگاهی از برند برتر را افزایش می‌دهند.

به‌عنوان‌مثال  Beyond Yoga اولین فروشگاه خود را در طول همه‌گیری COVID-19 افتتاح کرد. نه در درجه اول برای افزایش فروش، بلکه برای ارائه فضایی تجربی که در آن مشتریان بتوانند مستقیما با محصولات خود درگیر شوند. این استفاده استراتژیک از فضاهای فیزیکی در مکان‌های برتر، شروع یک تغییر گسترده‌تر در استراتژی فروش آنلاین بود. برندها فقط بر فروش در فروشگاه تمرکز نمی‌کنند؛ بلکه از این فضاها برای افزایش دید و ارتباط با مصرف‌کنندگان به روش‌های معنی‌دار نیز استفاده می‌کنند.

بیشتر مصرف‌کنندگان گزینه‌های چند کاناله را ترجیح می‌دهند و دو سوم مشتریان احتمالا از برندی خرید نمی‌کنند که تجربه یکپارچه همه‌کاناله را ارائه نمی‌دهد. به طور متوسط ​​می‌توانید با افتتاح یک فروشگاه جدید، ترافیک آنلاین خود را نزدیک به 40 درصد افزایش دهید. با این حال ممکن است تا 3 ماه پس از باز شدن، اثرات آن را مشاهده نکنید. در حال حاضر مصرف‌کنندگان خرید حضوری و بدون جعبه را به عنوان روش ترجیحی شماره یک برای بازده آنلاین رتبه‌بندی می‌کنند.

جمع‌بندی

بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله استفاده از کانال‌های متعدد برای دستیابی به مشتریان است. ویژگی های استراتژی های تجارت الکترونیکی چندکاناله ترکیب استراتژی‌های سنتی و مدرن است که باعث می‌شود، صاحبان کسب‌وکارها بتوانند محصولات خود را به چندین طریق تبلیغ کنند. اهمیت استفاده از استراتژی های تجارت الکترونیکی چندکاناله در این است که با بهبود تجربه مشتری منجر به رشد شرکت‌ها و کسب‌وکارها خواهد شد.

دکتر علی ناصرحجتی مشاوری کارآزموده و باتجربه در حوزه دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ است. در این وب‌سایت شما می‌توانید از انواع خدمات در زمینه مشاوره مدیریت، مشاوره مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ، مشاوره برندینگ و دیجیتال برندینگ، مشاوره عارضه‌یابی و آموزش سازمانی بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره به صفحه تماس با من سر بزنید.

سوالات متداول

منظور از بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله چیست؟

بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله عمل استفاده از بیش از یک کانال فروش برای دستیابی به مشتریان و فروش محصولات بیشتر برای تنوع بخشیدن به اتکای شما به یک فروشگاه آنلاین است.

UTM مخفف چیست؟

UTM  یعنی Urchin Tracking Module  یا Urchin Tracking Monitor  است و در واقع یک فناوری کدگذاری URL و سیگنال است که برای اندازه‌گیری دقیق‌تری از بازدیدهای وب‌سایت طراحی شده است. کدهای UTM به انتهای URLهای معمولی اضافه می‌شوند و اطلاعات بیشتری در مورد هر پیوند وب‌سایت ارائه می‌دهند.

اهمیت استفاده از برچسب‌های سفارشی در بازاریابی تجارت الکترونیکی چندکاناله چیست؟

این برچسب‌ها به شما این امکان را می‌دهند که موجودی خود را به روش‌هایی که برای کسب‌وکار شما منطقی است، طبقه‌بندی و بخش‌بندی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا