جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
چطور یک ایمیل مارکتینگ اثر بخش داشته باشیم؟

چطور یک ایمیل مارکتینگ اثر بخش داشته باشیم؟

ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین انواع استراتژی دیجیتال مارکتینگ است و تغییر و تحول بزرگی در کسب و کار های اینترنتی و میزان دریافت سود شما ایجاد می‌کند. ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) به معنی استفاده از ایمیل برای بازاریابی و برقراری ارتباط با کاربران و جذب مشتری است. برای داشتن ایمیل مارکتینگ اثر بخش لازم است که با استراتژی‌‌های موثر ایمیل مارکتینگ آشنایی لازم را داشته باشیم.

یکی از مزیت های ایمیل مارکتینگ این است که به کسب و کارها اجازه ارتباط با مشتریان و به اشتراک گذاشتن محتوای مناسب با آن‌ها را می‌دهد. خرید بانک ایمیل و ارسال ایمیل به تعداد زیاد و بدون هدف، بازاریابی ایمیلی به حساب نمی‌آیند. اگر می‌خواهید تحول عظیمی در کسب و کار خود داشته باشید، در ادامه این مطلب از وب سایت دکتر علی ناصرحجتی شما را با استراتژی های ایمیل مارکتینگ آشنا میکنیم.

آشنایی با معنای ایمیل مارکتینگ

به بیان ساده ایمیل مارکتینگ یعنی به کمک ایمیل رابطه با مشتری را بهتر کنیم. برای درک بهتر معنی به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • فرستادن ایمیل اطلاع رسانی برای تخفیفات، محصولات و یا محتوای جدید
  • ارسال فاکتور خرید با ایمیل
  • دریافت نظر مشتری در رابطه با محصول یا خدمات
  • تبریک تولد یا سالگردهای مختلف

ما با فرستادن این ایمیل‌ها در تلاشیم مشتری یا مخاطب جدید به دست آورده و مشتری‌های کنونی را حفظ کنیم. رعایت و توجه به اصول ایمیل مارکتینگ باعث زیاد شدن توجه مشتریان به تغییر و تحول، محصولات و خدمات خواهد شد. علاوه‌بر‌آن رابطه بین مشتری و فروشنده را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود در کسب و کار خود یک ایمیل مارکتینگ اثر بخش داشته باشیم.

ایمیل مارکتینگ اثر بخش؛ اهمیت ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ اثر بخش؛ اهمیت ایمیل مارکتینگ

از زمانی که اینترنت در دنیا گسترش یافت تا زمان حال، یکی از ابزارهای مهم و ضروری برای کسب و کارها ایمیل است. باتوجه‌به تحقیقات انجام شده، نزدیک به 4 میلیارد نفر در جهان از ایمیل استفاده می‌کنند. این عدد با افزایش دسترسی مردم به اینترنت بیشتر خواهد شد. تعداد افرادی که کاربر اینترنت هستند؛ اما ایمیل ندارند بسیار کم است.

امروزه افرادی که از موبایل اندروید یا آیفون استفاده می‌کنند، بانک‌ها، دانشجویان و به طور تقریبی همه افراد مجبورند آدرس ایمیل داشته باشند. اکنون با ایجاد پیام رسان‌های جدید همراه با امکانات زیاد، تعداد افرادی که برای هم ایمیل می‌فرستند بسیار کم شده است؛ اما همچنان تنها راه قابل اعتماد برای ارتباط با کاربران، مخصوصا کسب و کار‌های اینترنتی ایمیل است. نکته مهم این است که برای بازدهی و فروش بیشتر کسب و کارها باید ایمیل مارکتینگ اثر بخش داشته باشند.

مزیت های ایمیل مارکتینگ

یادگیری استراتژی‌های موثر ایمیل مارکتینگ از کاربردی‌ترین آموزش دیجیتال مارکتینگ است. برای داشتن ایمیل مارکتینگ اثر بخش و موفق باید بدانید که چطور از ایمیل استفاده کنید و چه مزیت‌هایی را با آن ایجاد کنید. مهم‌ترین مزیت های ایمیل مارکتینگ عبارتند از: صرفه جویی در زمان، سازگار بودن با محیط زیست، بازاریابی در زمان واقعی و مناسب، اشتراک گذاری آسان، نرخ تبدیل بالا، امکان شخصی سازی، امکان محک زدن کمپین و… . در ادامه تعدادی از موارد ذکر شده را بررسی خواهیم کرد.

بازاریابی در زمان واقعی

1.بازاریابی در زمان واقعی

بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing به شما این امکان را می‌دهد که با مشتریانی که مد نظر دارید در زمان واقعی و درست ارتباط برقرار کنید؛ به طور مثال می‌توانید برای نزدیک شدن به مخاطب از نقاط ماشه‌ای استفاده کنید. در زمان مناسب با مخاطبان مناسب ارتباط بگیرید و به آن‌ها پیشنهاد مناسب دهید.

2. سازگار با محیط زیست

این روش بازاریابی، دوست‌دار محیط زیست است و برخلاف سایر روش‌ها و نقش بازاریابی دیجیتال و غیر دیجیتال به محیط زیست آسیب نمی‌رساند. در این روش نیاز نیست مانند روش‌های سنتی سوخت را برای چاپ و یا سفر جهت بازاریابی مصرف کنیم.

3. ایمیل مارکتینگ اثر بخش؛ نرخ تبدیل بالا

اگر کسب و کارتان در حال تبلیغ برای پیشنهاد‌های جدید از طریق ایمیل مارکتینگ به همراه CTA است، مشتریان علاقه‌مند می‌توانند بر روی لینک کلیک کنند و خرید را انجام دهند. مزیت ایمیل مارکتینگ اثر بخش این است که در هر مرحله‌ای از فرایند خرید می‌توانید آن را راه اندازی کنید و بر فرایند تصمیم‌گیری مشتریان اثر بگذارید.

4. شخصی سازی

ایمیل مارگتینک بهترین و مناسب‌ترین راه برای ارسال محتوا و پیام بازاریابی شخصی است. شما می‌توانید مشتریان بالقوه خود را طبق علایق‌شان دسته بندی کنید و محتوای مربوطه را برای آن‌ها بفرستید. این کار به شما کمک می‌کند که فروش خود را به طور چشم‌گیر افزایش دهید.

چه کسب و کارهایی از ایمیل استفاده می‌کنند؟

چه کسب و کارهایی از ایمیل استفاده می‌کنند؟

بازاریابی ایمیلی یک ابزار بازاریابی برای ایجاد استراتژی بازاریابی کسب و کارهای کوچک است که بسیار اهمیت دارد. ایمیل مارکتینگ اثر بخش به شما در آموزش به خوانندگان، هدایت ترافیک، انجام نظرسنجی‌ها، به اشتراک گذاشتن به‌روز رسانی‌ها، انتشار اعلامیه‌ها و… کمک می‌کند. کسب و کارهایی مانند خرده فروشی‌ها، ارائه دهندگان خدمات گردشگری و مسافربری و توریستی، تولیدکنندگان کالاهای مختلف، خدمات مالی و خدمات بهداشت و… می‌توانند از ایمیل مارکتینگ کمک بگیرند و درآمد و سود خود را گسترش دهند.

آیا بازاریابی ایمیلی هنوز کار می‌کند؟

ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان از طریق ایمیل است. پیام‌های رایج بازاریابی ایمیلی شامل خبرنامه‌های ایمیل، کمپین‌های تبلیغاتی و… است. اولین چیزی که باعث تاثیرگذاری بیشتر ایمیل مارکتینگ اثر بخش نسبت به سئو می‌شود این است که شما ارتباط مستقیم با مخاطبان خود دارید.

در ایمیل مارکتینگ هنگامی که یک مشترک جدید در لیست شما ثبت نام کند، یک خط مستقیم برای ارتباط با آن شخص دارید. این ویژگی درمورد رسانه‌های اجتماعی دیگر صادق نیست. میانگین نرخ بازشدن خبر نامه در ایمیل حدود 20 برابر بیشتر از فیس بوک است که این مورد جواب شما را به صورت واضح داده است.

استراتژی‌ های موثر ایمیل مارکتینگ موفق

برای گسترش کسب و کار خود و افزایش مشتری استفاده از ایمیل مارکتینگ و آشنایی با استراتژی‌های موثر ایمیل مارکتینگ نسبت به بقیه روش‌ها کارآمدتر است. ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی ایمیلی در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که دارای استراتژی برنامه ریزی شده باشد.

لیست ایمیل خود را مرتبا پاکسازی کنید

1. لیست ایمیل خود را مرتبا پاکسازی کنید

یکی از مسائل مهم افراد در ایمیل مارکتینگ اثر بخش این است که کمپین‌های آن‌ها در صندوق ورودی ایمیل مخاطبان قرار داشته باشد. به زبان ساده‌تر یعنی دریافت ایمیل توسط مخاطب از اهمیت زیادی برخوردار است. جهت جلوگیری از به‌وجود آمدن مشکل باید مرتبا لیست ایمیل خود را پاک‌سازی کنید. یعنی آدرس‌های ایمیل اشتباه یا ایمیل‌هایی که برای مدت طولانی غیرفعال هستند را از لیست ایمیل اصلی حذف کنیم با این‌کار یک فهرست باکیفیت خواهید داشت و خوب است بدانید که این‌کار هسته اصلی استراتژی‌های موثر ایمیل مارکتینگ است.

2. محتوایی که توسط کاربر تولید می‌شود را به اشتراک بگذارید

هنگامی که در ایمیلتان از عکس، ویدیو و یا نظرات مشتریان استفاده می‌کنید، باعث ایجاد یک حس تعلق خاطر می‌شوید و افراد جهت کلیک کردن بیشتر تشویق می‌کنید. برای مثال با راه اندازی کمپین هشتگ می‌توانید محتوای تولید شده توسط کاربر را پیدا کنید. به اشتراک گذاشتن محتوای تولید شده توسط کاربر باعث ساخت جامعه‌ای پیرامون محصول یا برند شما خواهد شد.

3. بهینه کردن سابجکت لاین‌های خود

سابجکت لاین یعنی همان عنوان ایمیل شما اولین چیزی است که مخاطبان شما می‌بینند. طبق شواهد و تجربه‌ها، به طور معمول ایمیل‌ها طبق موضوعاتی که دارند توسط کاربر باز می‌شوند و اگر موضوع برای آن‌ها جذاب نباشد، روی آن کلیک نمی‌کنند. با بهینه کردن سابجکت لاین‌ها می‌توانید تعداد کلیک بیشتری را داشته باشید. ایمیل مارکتینگ اثر بخش باید نسبت به سایر ایمیل‌ها متمایز باشد؛ اما درعین حال بیش از حد تبلیغاتی نباشد. چند نکته مهم درمورد نوشتن سابجکت لاین صحیح و موفق:

  • آن را روی 30 الی 40 کاراکتر تنظیم کرده تا از خواندن آن توسط افراد مطمئن شوید.
  • بهتر است از کلمات عملگرا استفاده کنید.
  • جهت شخصی سازی محتوا می‌توانید مخاطب‌ها را در سابجکت لاین نام ببرید.

4. جذب دوباره کاربران غیرفعال

در ایمیل مارکتینگ اثر بخش حذف کاربران بنا به دلایل مختلف به معنی عملکرد منفی شما نیست. ممکن است آن‌ها نیازی به محصول شما نداشته باشند و یا معمولا زیاد خرید انجام نمی‌دهند. تلاش برای برقراری ارتباط مجدد با آن‌ها بسیار اهمیت دارد؛ زیرا تشویق کاربران فعلی شما حتی درصورتی که فعال نیستند در مقایسه با پیدا کردن مشتری جدید، راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. به طور میانگین، جذب مشتریان جدید حدود 5 برابر بیشتر از بازگرداندن مخاطبان قبلی هزینه در بر دارد. اگر هدفتان تعامل مجدد با مخاطبانی باشد که فعالیت زیادی ندارند، شما در حال استفاده از یکی از استراتژی‌های موثر ایمیل مارکتینگ هستید.

ارسال ایمیل در بهترین زمان

5. ارسال ایمیل در بهترین زمان

نرخ باز شدن ایمیل‌هایی که در روز ارسال می‌شوند و ایمیل‌هایی که در شب ارسال می‌شوند، متفاوت است. باید به این توجه کنید که مخاطبان در چه زمان و در چه ساعتی ایمیلشان را چک می‌کنند؛ اگر می‌خواهید ایمیل‌هایتان را در هنگام کار کردن دریافت کنند، بهتر است در بین ساعات 9 تا 17 و در روزهایی که تعطیل نیست ارسال کنید. برای داشتن نرخ بهتر و دقیق‌تر، ایمیل‌های خود را در ساعات مختلف ارسال کنید و تعداد کلیک‌ها را باهم مقایسه کنید تا ایمیل مارکتینگ اثر بخش داشته باشید.

جمع‌بندی

در دنیای دیجیتال هیچ فعالیتی بدون داشتن استراتژی برنامه ریزی شده موفق نخواهد شد؛ بنابراین برای این‌که ایمیل مارکتینگ اثر بخش داشته باشید باید از استراتژی‌های موثر ایمیل مارکتینگ با برنامه ریزی دقیق استفاده کنید. با این کار مزیت های ایمیل مارکتینگ برای شما قابل مشاهده خواهد شد. دکتر علی ناصر حجتی یکی از متخصصان در زمینه مشاوره دیجیتال مارکتینگ است که با ارائه آموزش و راهکارهای مفید به شما کمک می‌کند تا حوزه فعالیت کسب و کارتان را گسترش دهید و خدماتی مانند مشاوره مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ را برای شما ارائه می‌کند. برای اطلاع بیشتر از خدمات علی ناصر حجتی به قسمت خدمات مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا